«Μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα θεσπίσει αμέσως ένα μεταβατικό νόμο-πλαίσιο για όλες τις βαθμίδες της Παιδείας» τονίζει σε συνέντευξή της στο ΑΠΕ ΜΠΕ η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και υποψήφια στη Β` Αθήνας ,Θεανώ Φωτίου. «Πρέπει να πετάξουμε στην άκρη όλο το θεσμικό συνονθύλευμα και να βάλουμε στη θέση του ένα δημοκρατικό νόμο-πλαίσιο, μεταβατικό, για να μπορέσει να συζητήσει πλέον, με όρους δημοκρατίας και ελευθερίας, όλη η κοινότητα, αλλά και κοινωνία, οι γονείς να καταλάβουν, ποιο είναι το σχέδιο μας, τι θέλουμε να κάνουμε, να δεχτούμε τις διαφορετικές τους απόψεις, τις τροπολογίες τους, τις αμφισβητήσεις τους και να καταλήξουμε σε μια σύνθεση. Γιατί αν δεν πειστούν τα υποκείμενα της Παιδείας, εννοώ διδάσκοντες και διδασκόμενοι, σε ένα σχέδιο, δεν υπάρχει αλλαγή. Θα αποκαταστήσουμε, δηλαδή, τη δημοκρατία και θα άρουμε τον φόβο» τονίζει η κ. Φωτίου.
Η πανεπιστημιακός και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι «πρώτη μέριμνα μετά τον μεταβατικό νόμο-πλαίσιο είναι η λειτουργία των σχολείων. Το δεύτερο σημείο που θα κάνουμε, είναι ότι θα αντιμετωπίσουμε την ανθρωπιστική κρίση η οποία έχει μπει μέσα στα σχολεία. Δηλ. δεν μπορεί να λιποθυμούν τα παιδιά στις πιο υποβαθμισμένες περιοχές. Και γενικότερα στο Δημοτικό, θα προσπαθήσουμε να το διευρύνουμε, θα δώσουμε ένα γεύμα σε κάθε παιδί, θα εμβολιάζουμε τα παιδιά και θα αρχίσουμε να ανοίγουμε τα σχολεία σιγά σιγά το απόγευμα, όχι για να κάνουν μαθήματα, αλλά για να μπορούν να βρουν εκεί ένα αποκούμπι όλα τα παιδιά. Ο τρίτος στόχος είναι η αναδιάταξη των κονδυλίων. Ναι, τα χρήματα είναι περιορισμένα, 4,5 δισ. είναι ο προϋπολογισμός για όλο το Υπουργείο Παιδείας. Εμείς θα το αυξήσουμε κατά 10%. Θα το αυξήσουμε έστω και τώρα, άμεσα…Θα καταργήσουμε επίσης την Τράπεζα Θεμάτων και όλες αυτές τις απίθανες ανοησίες οι οποίες ταλανίζουν την κοινωνία σήμερα, αφού σας είπα ότι θα καταργήσουμε όλους τους προηγούμενους νόμους, Διαμαντοπούλου, Αρβανιτόπουλου, Λοβέρδου κλπ.»
Η κ. Φωτίου σημειώνει ότι Θα επαναπροσληφθούν οι απολυμένοι εκπαιδευτικοί. «Είναι δέσμευσή μας αυτό. Όχι μόνο γιατί όλα αυτά ήταν αντισυνταγματικά και άδικα, αλλά και γιατί τους χρειαζόμαστε, δεν μπορούν να λειτουργήσουν τα σχολεία, δεν μπορούν να λειτουργήσουν τα πανεπιστήμια, δεν μπορούν να λειτουργήσουν οι βιβλιοθήκες».
Η συνέντευξη της βουλευτού και υποψήφιας με το ΣΥΡΙΖΑ στη Β` Αθήνας Θεανώς Φωτίου, στο ΑΠΕ ΜΠΕ έχει ως εξής:
Κυρία Φωτίου, τρεις ημέρες πριν από τις εκλογές, τις κρισιμότερες ίσως από το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά, έτσι τουλάχιστον εκτιμούν όλοι, είστε σε μια δύσκολη εκλογική περιφέρεια στην Αθήνα. Θα ήθελα να μας πείτε το κλίμα που εισπράττετε γιατί εσείς με τις περιοδείες σας έχετε και τις καλύτερες δημοσκοπήσεις, ίσως.
Απ. Είναι πολύ κρίσιμες αυτές οι εκλογές και αυτό που εισπράττω διατρέχοντας την τεράστια Β’ Αθήνας είναι η αγωνία, η λαχτάρα, η ελπίδα του κόσμου, Είναι ένα τρίπτυχο. Από τη μια, έχει ελπίδα, βλέπει ότι υπάρχει δρόμος, διέξοδος και από την άλλη έχει αγωνία και λαχτάρα γι’ αυτό που έρχεται.
Ερ. Σας εκφράζουν φόβο για το άγνωστο;
Απ. Το πολύ ενδιαφέρον είναι ότι τους συναντάμε στα σπίτια, στο δρόμο, στα μαγαζιά, στις λαϊκές, δεν μας εκφράζουν αυτό το φόβο. Αντίθετα, μας εκφράζουν άλλου τύπου φόβο. Μας λένε «μη μας υπόσχεστε πολλά και μετά δεν τα κάνετε, μη γίνετε σαν κι αυτούς, μη μας προδώσετε». Έχει μεγάλο ενδιαφέρον που ο κόσμος, τουλάχιστον σε μας, δεν λέει «τι είναι αυτά που κάνετε, θα μας πετάξουν έξω από την Ευρώπη, θα καταστραφούμε». Αυτός ο λόγος, ο οποίος είναι ο κυρίαρχος μιντιακός, δεν υπάρχει στην κοινωνία εκφρασμένος με σαφήνεια προς εμάς. Δεν ξέρω αν εκφράζεται προς τη ΝΔ.
Ερ. Είστε πανεπιστημιακός και θα ήθελα να εστιάσουμε τη συνέντευξη στα θέματα της Παιδείας. Είναι ένας τομέας που επλήγη πολύ σοβαρά τα τελευταία χρόνια από την κρίση, αλλά και ενδεχομένως από τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν. Τα πρώτα μέτρα μιας κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στον τομέα της Παιδείας ποια θα είναι;
Απ. Είχα την οδυνηρή εμπειρία να ζήσω στη Βουλή τη θεσμική κατάρρευση όλης της εκπαίδευσης, βήμα το βήμα, νόμο το νόμο, τροπολογία την τροπολογία. Αυτή τη στιγμή, από την α’ βαθμίδα ως την τελευταία, όλη η κατάσταση διέπεται από ένα συνονθύλευμα νόμων, που αν έπρεπε να το χαρακτηρίσω θα έλεγα ότι η λογική του είναι σε τρεις κατευθύνσεις: από τη μια είναι η εκπτώχευση της Παιδείας, τόσο σε πόρους, χρήματα δηλ. όσο και σε ανθρώπους, δηλ. απολύσεις κ.λπ. Το δεύτερο είναι ότι προσπαθεί να κάνει την Παιδεία δύναμη που να παράγει από μόνη της χρήματα για να τα βγάζει πέρα. Και το τρίτο είναι ότι της παίρνει μεγάλα κομμάτια του δημόσιου τομέα στην Παιδεία και τα δίνει στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Κερασάκι σε όλα αυτά είναι αυταρχισμός, φόβος. Είναι ένας φόβος που καθορίζει, τους ανθρώπους, τους εκπαιδευτικούς, για το μέλλον τους, τα παιδιά με τις συνεχείς εξετάσεις, με την Τράπεζα Θεμάτων, τους φοιτητές με τις συνεχείς διαγραφές. Είναι ένας φόβος που στόχο έχει την απόλυτη υπαγωγή σε αυτά τα κελεύσματα.
ΕΡ. Μιλήσατε για εκπτώχευση Παιδείας, αλλά τα ταμεία είναι άδεια . Πού θα βρείτε τα χρήματα για την Παιδεία;
Απ. Το πρώτο είναι ότι πρέπει να πετάξουμε στην άκρη όλο το συνονθύλευμα αυτό το θεσμικό και να βάλουμε στη θέση του ένα μεταβατικό νόμο-πλαίσιο για όλες τις βαθμίδες, αλλά και για την έρευνα, διότι υπέστη κι αυτή μεγάλα δεινά, ερευνητικά κέντρα κ.λπ.
Ένα δημοκρατικό νόμο-πλαίσιο, μεταβατικό, για να μπορέσει να συζητήσει πλέον, με όρους δημοκρατίας και ελευθερίας, όλη η κοινότητα, αλλά και κοινωνία, οι γονείς να καταλάβουν, ποιο είναι το σχέδιο μας, τι θέλουμε να κάνουμε, να δεχτούμε τις διαφορετικές τους απόψεις, τις τροπολογίες τους, τις αμφισβητήσεις τους και να καταλήξουμε σε μια σύνθεση. Γιατί αν δεν πειστούν τα υποκείμενα της Παιδείας, εννοώ διδάσκοντες και διδασκόμενοι, σε ένα σχέδιο, δεν υπάρχει αλλαγή. Θα αποκαταστήσουμε, δηλαδή, τη δημοκρατία και θα άρουμε τον φόβο. Δεν θα φοβάσαι αύριο ότι με ένα τερτίπι θα βρεθείς διαθέσιμος. Με μια δήθεν αξιολόγηση, θα βρεθείς, ας πούμε, στο 15% και άρα θα αναχωρείς. Και με τις συνεχείς εξετάσεις, αν δεν έχει ο πατέρας σου να σου πληρώσει τα φροντιστήρια, δεν θα πάρεις ούτε απολυτήριο Γυμνασίου ούτε Λυκείου.
Ερ. Θα επαναπροσληφθούν οι απολυμένοι εκπαιδευτικοί ;
Απ. Είναι δέσμευσή μας αυτό. Οχι μόνο γιατί όλα αυτά ήταν αντισυνταγματικά και άδικα, αλλά και γιατί τους χρειαζόμαστε, δεν μπορούν να λειτουργήσουν τα σχολεία, δεν μπορούν να λειτουργήσουν τα πανεπιστήμια, δεν μπορούν να λειτουργήσουν οι βιβλιοθήκες. Δεν λέγαμε ψέματα όταν τα λέγαμε αυτά στη Βουλή. Ισχύουν.
Πρώτη μέριμνα μετά τον νόμο-πλαίσιο, το μεταβατικό, είναι η λειτουργία των σχολείων. Εμείς δεν υποσχόμαστε- επειδή λεφτά δεν υπάρχουν, όπως λέτε, μέχρι τη διαπραγμάτευση του χρέους και μέχρι να τελειώσει αυτός ο βραχνάς- δεν υποσχόμαστε ότι θα εισρεύσουν χρήματα στην Παιδεία. Απλά να λειτουργήσουν απλά τα σχολεία, θέλουμε, τίποτα άλλο.
Ερ. Πώς θα γίνει αυτό χωρίς λεφτά;
Θα γίνει με τις επαναπροσλήψεις, με ένα φρόνημα, πιστεύω, που πρέπει να εγκαθιδρυθεί παντού, ότι όλοι εμείς βοηθάμε αυτή τη στιγμή να λειτουργήσει το πιο πολύτιμο κομμάτι του ελληνικού λαού, δηλ. η Παιδεία και η μόρφωση στα παιδιά του, γιατί επενδύει ο ελληνικός λαός σε αυτό το κομμάτι. Δηλ. ένα φρόνημα που το ζητάμε από τους εκπαιδευτικούς ως «αντάλλαγμα» για την άρση του φόβου και για την εγκαθίδρυση της δημοκρατίας.
Το δεύτερο σημείο που θα κάνουμε, είναι ότι θα αντιμετωπίσουμε την ανθρωπιστική κρίση η οποία έχει μπει μέσα στα σχολεία. Δηλ. δεν μπορεί να λιποθυμούν τα παιδιά στις πιο υποβαθμισμένες περιοχές. Και γενικότερα στο Δημοτικό, θα προσπαθήσουμε να το διευρύνουμε, θα δώσουμε ένα γεύμα σε κάθε παιδί, θα εμβολιάζουμε τα παιδιά και θα αρχίσουμε να ανοίγουμε τα σχολεία σιγά σιγά το απόγευμα, όχι για να κάνουν μαθήματα, αλλά για να μπορούν να βρουν εκεί ένα αποκούμπι όλα τα παιδιά, όλες οι οικογένειες που θέλουν μια αισθητική αγωγή, μία καλλιτεχνική αγωγή, να κάνουν θέατρο, πειραματικά, να παίξουν ντραμς, να χαζέψουν, να δουν ταινίες, να γίνει το σχολείο, δηλαδή, σήμερα στη ρημαγμένη κοινωνία κέντρο πολιτισμού.
Ο τρίτος στόχος είναι η αναδιάταξη των κονδυλίων. Ναι, τα χρήματα είναι περιορισμένα, 4,5 δισ. είναι ο προϋπολογισμός για όλο το Υπουργείο Παιδείας. Εμείς θα το αυξήσουμε κατά 10%. Θα το αυξήσουμε έστω και τώρα, άμεσα, διότι υπάρχουν κάποια μικρά περιθώρια και υπάρχει τρόπος αναδιάταξης των δαπανών γιατί δίνονται λεφτά αυτή τη στιγμή περισσότερο σε εξετάσεις και σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια παρά εκεί όπου χρειάζονται. Με αυτά τα λίγα λεφτά, συν τις 300.000 νέες θέσεις εργασίας που υποσχεθήκαμε στη ΔΕΘ, και τις οποίες τις βλέπουμε κυρίως στο κοινωνικό κράτος, Παιδεία, Υγεία, κοινωνικές παροχές, θα μπορέσουμε να ανοίξουμε μικρές θέσεις εργασίας μέσα στα Ιδρύματα, να δώσουμε δηλαδή τη δυνατότητα στους μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς φοιτητές να μπορούν να αναλάβουν ένα κομμάτι, για παράδειγμα, του έργου μέσα στα πανεπιστήμια, που σήμερα δεν έχουν διδάσκοντες. Είναι ένα νέο αίμα που πρέπει να κρατηθεί στην Ελλάδα, είναι ένας θεσμός που υπάρχει παγκοσμίως και θα μπει κιόλας αυτή η νεότητα που χρειάζεται σήμερα στα πανεπιστήμια για να δώσει μια ζωντάνια, για να κάνει τα μαθήματα πιο εργαστηριακά. Και από εκεί και ύστερα θα δούμε και ορισμένες διαφορετικές οργανώσεις και στο Υπουργείο Παιδείας, στο οργανόγραμμα του. Δηλ. και γενικότερες θεσμικές αλλαγές μέσα στο Υπουργείο Παιδείας, καθώς και αλλαγές τις οποίες θα κάνουμε σε πολύ βασικούς τομείς, επαναφέροντας την ενισχυτική διδασκαλία, η οποία βοηθάει τα παιδιά των πιο αδύνατων τάξεων.
Ερ. Είναι πραγματικά ένα φιλόδοξο σχέδιο….
Απ. Όχι, αυτό δεν είναι φιλόδοξο σχέδιο. Φιλόδοξο είναι το άλλο. Το φιλόδοξο είναι το μετά. Αυτό είναι ένα εκλογικευμένο συντηρητικό πρόγραμμα. Το λέτε φιλόδοξο γιατί είναι πράγματα που δεν τα έχετε ακούσει και δεν έχετε ακούσει τους αριστερούς να μιλάνε για την Παιδεία. Τι σημαίνει για μας η Παιδεία. Η Παιδεία είναι όπλο κοινωνικής χειραφέτησης, εμβάθυνσης της Δημοκρατίας. Και σαν τέτοιο όπλο, το οποίο θα μας βοηθήσει να βγούμε από την κρίση, πρέπει να βρίσκεται στα χέρια των πολλών και όχι των λίγων. Γι’ αυτό εμείς πιστεύουμε στο δημόσιο, δωρεάν σχολείο.
Ο κορμός του προγράμματός μας είναι το ίδιο το περιεχόμενο των σπουδών, τα ίδια τα μαθήματα, τι μαθαίνει δηλαδή το παιδί και κυρίως πώς το μαθαίνει, ώστε να μην του κάνουνε λοβοτομή με την αποστήθιση και τις συνεχείς εξετάσεις, αλλά να μπορεί συνεχώς το μυαλό του να γεννάει, να αναπροσαρμόζεται κ.λπ. Θα καταργήσουμε την Τράπεζα Θεμάτων και όλες αυτές τις απίθανες ανοησίες οι οποίες ταλανίζουν την κοινωνία σήμερα, αφού σας είπα ότι θα καταργήσουμε όλους τους προηγούμενους νόμους, Διαμαντοπούλου,