Πυρετωδώς εργάζεται τον τελευταίο καιρό η αμερικανική εταιρεία Facebook για την ανάπτυξη ενός… τεχνητού εγκεφάλου, ικανού να προσφέρει στους χρήστες πρωτόγνωρες εμπειρίες αλλά και υπηρεσίες που παραπέμπουν σε έναν ακούραστο ψηφιακό βοηθό ικανό να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε (νόμιμη) επιθυμία τους.
Ανάμεσα στα επιτεύγματα του νέου πρότζεκτ υψηλής νοημοσύνης
της ειδικής ομάδας που δημιούργησε το Facebook – και στην οποία προστέθηκαν μέσω πιπεράτων «μεταγραφών» και αρκετά υψηλόβαθμα στελέχη άλλων μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας – συγκαταλέγεται η ανάπτυξη μιας online «ψηφιακής γραμματέως» ονόματι Μ – παραπέμποντας στο δεξί χέρι του Τζέιμς Μποντ Moneypenny – που βρίσκεται ενσωματωμένη στην υπηρεσία μηνυμάτων Messenger.
Ακολουθεί ένα δεύτερο «εργαλείο» τεχνητής νοημοσύνης το οποίο είναι σε θέση να ξεχωρίζει φωτογραφίες, βίντεο και σχόλια που έχουν ποστάρει οι χρήστες, να απαντά σε ερωτήσεις σχετικά με το περιεχόμενό τους ή ακόμη να προβαίνει σε προβλέψεις γύρω από το τι πρόκειται να συμβεί με βάση την ανάλυση του προβαλλόμενου περιεχομένου.
Με δεξί χέρι την Μ
Για την ώρα η εταιρεία έχει ξεκινήσει τις δοκιμές της υπηρεσίας Μ σε περιορισμένη κλίμακα – μόλις μερικές εκατοντάδες χρήστες στη Σίλικον Βάλεϊ -, η οποία μπορεί, μεταξύ άλλων, να απαντά σε ερωτήσεις, να παραγγέλνει φαγητό ή να κάνει κρατήσεις σε εστιατόρια, να στέλνει λουλούδια σε κάποιον ή ακόμη να στολίζει γιορτινά το γραφείο ενός φίλου που έχει γενέθλια. Το μόνο που έχει να κάνει ο χρήστης είναι να γράψει ένα μήνυμα με τις επιθυμίες του στο Messenger και αυτές υλοποιούνται. Το μυστικό της επιτυχίας της εν λόγω υπηρεσίας που τα… κάνει όλα και συμφέρει για την ώρα κρύβεται στον ανθρώπινο παράγοντα που συμβάλλει στην πραγματοποίηση των επιθυμιών των χρηστών.
Μελλοντικά ωστόσο η εταιρεία στοχεύει στη δημιουργία ενός πιο εκλεπτυσμένου συστήματος το οποίο θα διαθέτει ένα ήδη καταγεγραμμένο know-how γύρω από την αντιμετώπιση συγκεκριμένων ζητημάτων, με αποτέλεσμα να περιοριστεί το κομμάτι στο οποίο εμπλέκεται ο άνθρωπος.
Μέσα από μια τέτοια δυνατότητα το Facebook αποβλέπει στην αύξηση της χρήσης της εφαρμογής προσωπικών μηνυμάτων της (Messenger), η οποία θα μπορούσε μελλοντικά να οδηγήσει ακόμη και σε διαδικτυακές αγορές απευθείας μέσα από αυτήν.
«Η ομορφιά των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης είναι ότι μπορούμε να προσφέρουμε τις δυνατότητες αυτές σε οποιονδήποτε σε όλον τον πλανήτη» αναφέρει ο επικεφαλής σε θέματα τεχνολογίας του Facebook Μάικ Σρέπφερ.
Mε στόχο τους πιστούς χρήστες
Με τον πληθυσμό της ψηφιακής «μπλε» πολιτείας να αγγίζει αισίως το 1,5 δισ., οι υπεύθυνοι του Facebook θεωρούν ότι πρέπει πλέον να διανθίσουν τη σελίδα κοινωνικής δικτύωσης με νέες δυνατότητες υψηλής νοημοσύνης, ικανές να διευκολύνουν την καθημερινότητα των χρηστών αλλά και να… γεννούν ένα νέο είδος μοναδικών υπηρεσιών που θα τους δημιουργούν την ανάγκη να επιστρέφουν σε αυτήν. Να είναι, δηλαδή, πιστοί!
Σύμφωνα με τον Σρέπφερ, το Facebook σκοπεύει να χρησιμοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη για να μπορεί να «κατανοεί» τον τεράστιο όγκο δεδομένων που οι χρήστες αναρτούν καθημερινά. Η όλη τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης πίσω από την Μ βρίσκεται ακόμη στη βρεφική ηλικία, σύμφωνα με τον ίδιο.
Βρίσκεται, δηλαδή, σε στάδιο εκπαίδευσης, κατά το οποίο το σύστημα μαθαίνει συλλέγοντας πληροφορίες από τις βασικές αντιδράσεις και επιθυμίες των πρώτων χρηστών, ενώ μια ομάδα συντονιστών αναλαμβάνει τη διαχείριση και εκτέλεσή τους.
Το Facebook δεν αποτελεί τη μοναδική εταιρεία η οποία έχει στραφεί προς την κατεύθυνση της τεχνητής νοημοσύνης. Κολοσσοί του χώρου όπως οι Google, Apple, Microsoft, IBM αλλά και αρκετές μικρότερες εταιρείες τεχνολογίας μελετούν τα τελευταία χρόνια τις δυνατότητες των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης με στόχο την ανάπτυξη νέων εύχρηστων ψηφιακών υπηρεσιών τόσο για επιχειρήσεις όσο και για χρήστες.
Ειρήνη Βενιού
Πηγή: tovima.gr