Ένα νέο μοντέλο μάθησης, αυτό των Σχολείων Αγρού, που δίνει τη δυνατότητα στους παραγωγούς να μάθουν διαδραστικά αλλά κι επί του πρακτέρου οτιδήποτε αφορά την καλλιέργεια, με την οποία ασχολούνται, εισήγαγε για πρώτη φορά στην Ελλάδα -αλλά και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο- η μεταδιδακτορική ερευνήτρια από το Ινστιτούτο Γενετικής Βελτίωσης και Φυτογενετικών Πόρων ΕΛΓΟ -Δήμητρα, Δρ. Χρυσάνθη Χαρατσάρη.
Τα Σχολεία Αγρού, όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Χαρατσάρη, στηρίζονται στη διάχυση γνώσης από ειδικούς επιστήμονες σε ολιγομελείς ομάδες γεωργών, σε πραγματικές συνθήκες, δηλαδή στο χωράφι.
Αυτό που διαφοροποιεί τα Σχολεία Αγρού από τα συμβατικά μοντέλα γεωργικής εκπαίδευσης είναι, σύμφωνα με την ίδια, η φιλοσοφία που βρίσκεται πίσω από τον σχεδιασμό τους.
Με απλά λόγια, στα Σχολεία Αγρού δεν αντικαθίσταται απλώς η αίθουσα από το χωράφι, "υπάρχει ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός ώστε να επιτευχθούν τα μέγιστα δυνατά επίπεδα διάχυσης γνώσης" διευκρινίζει.
Στα Σχολεία Αγρού, η εκπαίδευση ακολουθεί την πορεία της καλλιέργειας, δηλαδή περιλαμβάνει έναν αριθμό εκπαιδευτικών συναντήσεων, που πραγματοποιούνται σε όλη τη διάρκεια της καλλιεργητικής περιόδου.
Έτσι, οι γεωργοί έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν όλη την πορεία της καλλιέργειας και να κατανοήσουν καλύτερα τους βιολογικούς κύκλους των εντόμων, τη βιολογία των ζιζανίων, αλλά και των ίδιων των καλλιεργούμενων φυτών. Επιπλέον, η μάθηση στηρίζεται στον πειραματισμό, την ανακάλυψη, τη δράση των γεωργών.
Επίσης, μία σημαντική παράμετρος που διαφοροποιεί τα Σχολεία Αγρού από τα παραδοσιακά είναι η εφαρμογή αρχών από τις επιστήμες της εκπαίδευσης ενηλίκων, της κοινωνιολογίας και της ψυχολογίας.
"Με τον τρόπο αυτό μεγιστοποιείται η αλληλεπίδραση, τόσο μεταξύ εκπαιδευτών και γεωργών, όσο και μεταξύ των παραγωγών, με τελικό αποτέλεσμα την αύξηση των επιπέδων διάχυσης γνώσης, αλλά και του συνεργατισμού μεταξύ των παραγωγών" τονίζει η κ. Χαρατσάρη.
Στο πλαίσιο αυτό, οι ενήλικες… δυνάμει μαθητές, που ενώ "διψούν" για γνώση, δυσκολεύονται να κλειστούν σε μια αίθουσα και να κάνουν μάθημα με τον παραδοσιακό, συμβατικό τρόπο, βρήκαν τη διέξοδο που αναζητούσαν, προκειμένου να αποκτήσουν περαιτέρω κατάρτιση.
Καινοτομίες στην πιλοτική εφαρμογή των Σχολείων Αγρού στην Ελλάδα
Μάλιστα, στις πιλοτικές εφαρμογές των Σχολείων Αγρού στη χώρα μας, η κ. Χαρατσάρη εισήγαγε κάποιες καινοτομίες σε σχέση με τα παραδοσιακά, που έχουν πραγματοποιηθεί σε άλλες χώρες.
Η πρώτη καινοτομία αφορά τη χρησιμοποίηση ομάδας εκπαιδευτών και όχι μεμονωμένων γεωπόνων, με στόχο την καλύτερη κάλυψη των εκπαιδευτικών αντικειμένων και η δεύτερη τη συμμετοχή ενός γεωπόνου – διευκολυντή, δηλαδή ενός ειδικού στο πεδίο της γεωργικής εκπαίδευσης.
Ο ρόλος του διευκολυντή είναι ιδιαίτερα σημαντικός, καθώς είναι "δάσκαλοι πανέτοιμοι να αντιδράσουν με επάρκεια στον αστάθμητο παράγοντα του χωραφιού και να αλλάξουν την εκπαιδευτική ύλη εάν χρειαστεί, προσαρμόζοντάς την σε ζητήματα που απασχολούν τους γεωργούς – μαθητές, ανάλογα με την περίοδο και τις προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν στις καλλιέργειές τους".
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Πηγή