Μέχρι το 2020 το υποβρύχιο καλώδιο – Ποια τα τέσσερα σενάρια των σημείων πόντισης
Μετά την υπογραφή των συμβάσεων για την έναρξη των έργων ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων σειρά έχει τώρα η Κρήτη και οι μνηστήρες φαίνεται να είναι τουλάχιστον δύο: ΕΛΤΕΧ Άνεμος και ο όμιλος της ΓΕΚ/Τέρνα και Τέρνα Ενεργειακή.
Στις πίσω θέσεις της εκδήλωσης του ΑΔΜΗΕ για την ηλεκτρονική διασύνδεση των Κυκλάδων υπήρξε σχετική συνομιλία μεταξύ των κ. κ Γιώργου Περιστέρη (ΓΕΚ- Τέρνα) και Δημήτρη Καλλιτσάντση (Ελλάκτωρ). Οι εταιρείες ΓΕΚ και Ελλάκτωρ δεν ανέλαβαν κάποιο από τα εν λόγω έργα, αλλά προσβλέπουν στα επόμενα έργα διασύνδεσης.
Σημαντικής σημασίας είναι το υποβρύχιο καλώδιο για τη διασύνδεση της Κρήτης, το οποίο έχει ενταχθεί στο δεκαετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, με στόχο ολοκλήρωσης το 2020, αλλά με ευθυμία να ολοκληρωθεί νωρίτερα, ίσως και κατά δύο έτη. Μέχρι το τέλος του 2014 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και να έχει αποφασιστεί στο σημείο πόντισης του καλωδίου, ώστε να προχωρήσει ο ΑΔΜΗΕ με την προκήρυξη των διαγωνισμών.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, για το σημείο πόντισης του καλωδίου υπήρχαν τρεις προτεινόμενες θέσεις με βάση την πρώτη μελέτη. Μία στον Ν. Χανίων στο ακρωτήρι Σπάθα, μία στο Ηράκλειο στην περιοχή Λινοπεράματα και μία στον Ν. Ρεθύμνου.
Ωστόσο, υπήρξε αντίδραση από τους φορείς του Ηρακλείου για το σημείο χωροθέτησης, αλλά οι επόμενοι μήνες, με την δημοσίευση της μελέτης, θα οριστεί η διαδρομή του καλωδίου. Με βάση τις εκτιμήσεις το κόστος διασύνδεσης κυμαίνεται γύρω στα 1-1,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του ΑΔΜΗΕ, σε ότι αφορά τα σημεία προσαιγειάλωσης των υποβρυχίων καλωδίων στην Κρήτη, είχαν εξεταστεί δύο περιπτώσεις:
– Η θέση Κορακιά-Γαληνών των Ν. Ρεθύμνου-Ηρακλείου, η οποία είναι σχετικά κεντροβαρής ως προς τα κύρια κέντρα κατανάλωσης του νησιού (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο).
– Μια θέση σε ΒΔ σημείο του νησιού (πιθανώς ακρωτήρι Σπάθα ή Γραμβούσας) η οποία παρουσιάζει το πλεονέκτημα της ελαχιστοποίησης της υποβρύχιας διαδρομής και προκρίθηκε στα πλαίσια εκτεταμένης έρευνας της μορφολογίας του βυθού που πραγματοποιήθηκε κατά το παρελθόν σε συνεργασία με το Τμήμα Γεωλογίας του Πανεπιστημίου της Πάτρας για τον εντοπισμό της κατάλληλης διαδρομής όδευσης των υποβρυχίων καλωδίων. Στην περίπτωση αυτή ο σταθμός μετατροπής θα κατασκευαστεί πλησίον του Υ/Σ Χανίων.
Στρατηγικής σημασίας έργο
Η διασύνδεση εκτιμάται ότι θα εξασφαλίσει την ασφάλεια τροφοδοσίας στο νησί, θα μειώσει το κόστος παραγωγής, το κόστος ενέργειας για τους καταναλωτές καθώς και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τα εργοστάσια που λειτουργούν σήμερα. Ακόμη, θα δώσει σημαντική ώθηση σε νέες επενδύσεις ΑΠΕ. Έχει τεράστια σημασία για την χώρα, αλλά και για την Κρήτη, διότι η καλωδιακή σύνδεση εντάσσεται στο διευρωπαϊκό σύστημα ζεύξης Ισραήλ- Κύπρου- Κρήτης- Αθηνών για μελλοντική αξιοποίηση του φυσικού αερίου μέσω των υδρογονανθράκων.
Παράλληλα, μόνο από τη διασύνδεση των Κυκλάδων εξοικονομούνται περί τα 100 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ και με την υλοποίηση του έργου της Κρήτης θα σημειωθούν μειώσεις έως και 400 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Τα τρία έργα για Κυκλάδες
Υπενθυμίζεται ότι χθες υπεγράφησαν οι συμβάσεις για την ανάθεση και υλοποίηση της α΄ φάσης με τέσσερις ανάδοχες κοινοπραξίες. Η ιταλική Prysmian Power Link Srl θα κατασκευάσει την υπόγεια και υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση 150 KV Λαυρίου-Σύρου, η ελληνική Ελληνικά Καλώδια Α.Ε. τις διασυνδέσεις 150 KV Τήνου-Σύρου, Σύρου-Μυκόνου, Σύρου-Πάρου και το τερματικό καλωδίων 150 KV στην Τήνο, η γαλλική Alstom Grid Spa τους υποσταθμούς, ζεύξης 150 KV στο Λαύριο και υποβιβασμού 150 KV/ MT σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο, καθώς και τις υπαίθριες διατάξεις σύνδεσης με το ΚΥΤ 400 KV του Λαυρίου και η σουηδική ABB AB με την ABB Α.Ε. το συγκρότημα αυτόματης αντιστάθμισης αέργου ισχύος στη Σύρο.
Η συμβατική υποχρέωση των αναδόχων για την παράδοση των τριών πρώτων κομματιών είναι οι 22 μήνες, ενώ για το τελευταίο οι 18 μήνες.
Πηγή: Πηγή