ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Σε εύθραυστη ανάκαμψη η Ελλάδα»

Η Ελλάδα δείχνει να βρίσκεται σε φάση εύθραυστης ανάκαμψης, με το δείκτη αισιοδοξίας να μειώνεται κατά 3 μονάδες, αλλά να παραμένει σε επίπεδα υψηλότερα των προηγούμενων ετών. Αυτό προκύπτει, μεταξύ άλλων, από την έρευνα Consumer Confidence της Nielsen, η οποία αναφέρει ότι ο δείκτης στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 3 μονάδες, φτάνοντας τις 53, καθώς έχουν μειωθεί σημαντικά τα ποσοστά εκείνων που δηλώνουν πως μπορούν να αποταμιεύσουν και αντίστοιχα έχει αυξηθεί το ποσοστό όσων δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα.

Συγχρόνως, τρεις στους τέσσερις ερωτώμενους εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η Ελλάδα θα παραμείνει σε κρίση το επόμενο έτος, ενώ ένα αντίστοιχο ποσοστό πολιτών προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους (υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών).

Σύμφωνα με την έρευνα Consumer Confidence της Nielsen, ο δείκτης αισιοδοξίας των καταναλωτών σε παγκόσμιο επίπεδο σημείωσε, στο κλείσιμο του 2014, μικρή πτώση και ανέρχεται στις 96 μονάδες. Η πτώση είναι αντίστοιχη σε όλες τις ηπείρους, με τη Βόρεια Αμερική και τις Ασιατικές χώρες του Ειρηνικού και την Ωκεανία να συντηρούν το μεγαλύτερο αριθμό αισιόδοξων πολιτών, ενώ η Ευρώπη παραμένει η πιο απαισιόδοξη ήπειρος του πλανήτη.

Ειδικότερα, για την Ευρώπη, η Δανία είναι η μόνη χώρα στην οποία πλειοψηφούν οι αισιόδοξοι πολίτες, ενώ, επίσης, στη Γερμανία και την Ελβετία πλειοψηφούν οριακά, όσοι πιστεύουν ότι οι εργασιακές προοπτικές στη χώρα είναι θετικές. Στον αντίποδα, οι χώρες της Μεσογείου (Πορτογαλία, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα) και των Βαλκανίων (Σερβία, Κροατία, Σλοβενία, Βουλγαρία) συνεχίζουν να αποτελούν την πιο απαισιόδοξη «γειτονιά» του πλανήτη.

Μεταξύ όλων των ανησυχιών που διέπουν τους Ευρωπαίους πολίτες, η εργασιακή ανασφάλεια, η πορεία της οικονομίας και η υγεία, καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις, ενώ έχει εξασθενίσει αρκετά ο φόβος από την απειλή πολέμου στην Ουκρανία, που παρατηρήθηκε κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Η Ελλάδα δεν διαφέρει σημαντικά, μόνο που στη δική μας περίπτωση είναι σχεδόν διπλάσια τα ποσοστά των πολιτών που ανησυχούν για την εργασία τους και το χρέος από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι, στο τελευταίο τρίμηνο του 2014, έχει αυξηθεί σημαντικά το ποσοστό των Ελλήνων που ανησυχούν για το χρέος (32% έναντι 24%), ενώ έχει μειωθεί αντίστοιχα το ποσοστό όσων ανησυχούν για την εργασία τους (42% έναντι 47%). Ίσως το πιο ανησυχητικό στοιχείο της περιόδου είναι η κατακόρυφη μείωση στο ποσοστό όσων μπορούν να αποταμιεύουν κάποια χρήματα (21% έναντι 30%) και η αύξηση όσων δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα (35% έναντι 30%).

Οι κύριες ενέργειες περικοπής των εξόδων εντοπίζονται στην αγορά φθηνότερων προϊόντων μπακαλικής (τρόφιμα, είδη προσωπικής περιποίησης, είδη καθαρισμού σπιτιού), στη μείωση των δαπανών για διασκέδαση εκτός σπιτιού, για ρουχισμό, για παραγγελία έτοιμων γευμάτων στο σπίτι, αλλά και για διακοπές. Από τα παραπάνω, η μείωση των παραγγελιών έτοιμων γευμάτων στο σπίτι και η αγορά φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, φαίνεται ότι θα αποτελέσουν μόνιμη συνήθεια για μία μεγάλη μερίδα καταναλωτών, δηλαδή ακόμα και όταν οι οικονομικές συνθήκες βελτιωθούν.
Πηγή

Στην ίδια κατηγορία

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

Ο Ρέι Ντάλιο προειδοποιεί για Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Ο κίνδυνος ενός παγκόσμιου πολέμου που θα περιλαμβάνει…

Ισραήλ: «Εγκαταλείψτε άμεσα την Τουρκία»

Το Channel 12, επικαλούμενο δήλωση της κυβέρνησης, μετέδωσε…

Έφθασε η ώρα…που οι προφητείες των Γερόντων, γίνονται πραγματικότητα;

Γέροντας Αθανάσιος: Την κατάσταση που βιώνει τον τελευταίο…

«Στόχος μας ολόκληρος ο πλανήτης»: Τι έλεγε ο ηγέτης της Χαμάς το 2022

Ο 78χρονος συνιδρυτής της Χαμάς “εκτόξευε” απειλές όχι…

Οι 5 αλλαγές που έρχονται σε συντάξεις – επιδόματα

Οριστικοποιήθηκαν οι διατάξεις του ασφαλιστικού -για την απασχόληση…

Ελαιόλαδο: Πόσο θα κρατηθούν στα ύψη οι τιμές

Ακριβό, τουλάχιστον για το επόμενο εξάμηνο, θα παραμείνει…

Λωρίδα της Γάζας: Σκηνές που πραγματικά θέλεις κουράγιο για να τις δεις…

Σκηνές γροθιά στο στομάχι! Βίντεο που ήρθε στο…
contact