Μπορεί ο Αντώνης Σαμαράς να επιβεβαίωσε ότι κεντρικός στόχος της κυβέρνησης είναι, πλέον, να απεμπλακεί από τη χρηματοδότηση του ΔΝΤ αλλά κι από την ασφυκτική εποπτεία της Τρόικας έναν χρόνο νωρίτερα, μπορεί η Ανγκελα Μέρκελ να μην έθεσε βέτο- τουλάχιστον επισήμως- ωστόσο καμιά από τις δύο πλευρές δεν έχει ξεκαθαρίσει πώς και πότε θα κλείσει η πιο κρίσιμη αξιολόγηση, που ξεκινά τη Δευτέρα. Η κρισιμότητα της 5ης αξιολόγησης του Προγράμματος έγκειται στο ότι από την κατάληξη της εξαρτάται αφενός η εκταμίευση της τελευταίας δόσης των Ευρωπαίων (2,9 δισ ευρώ) και των δύο δόσεων (7 δισ ευρώ) του ΔΝΤ για το 2014 αφετέρου οι πολυαναμενόμενες αποφάσεις για το Χρέος.
Θα δεχθούν οι Ευρωπαίοι να κλείσει η αξιολόγηση χωρίς να ανοίξουν οι βασικές εκκρεμότητες ήτοι οι ομαδικές απολύσεις, ο συνδικαλιστικός νόμος, το νέο Ασφαλιστικό; Με διπλωματική γλώσσα η Γερμανίδα Καγκελάριος δήλωσε ότι πρέπει να εφαρμοστούν οι μεταρρυθμίσεις, χωρίς να φωτογραφίσει έστω ποιες εννοεί και ποιες μπορούν να… αναβληθούν για αργότερα.
Από ποιον θα λάβει οδηγίες ο επικεφαλής του κλιμακίου της Κομισιόν στην Τρόικα για το πού πρέπει να πιέσει και πού όχι; Επί του παρόντος Κομισιόν δεν υπάρχει και η νέα ομάδα Επιτρόπων θα ενεργοποιηθεί τη 1η Νοεμβρίου, δημιουργώντας ένα “κενό” που πιθανότατα θα δυσχεράνει τις διαπραγματεύσεις στην Αθήνα.
Μπορούν να λάβουν αποφάσεις οι Ευρωπαίοι για το Χρέος, χωρίς να έχει κλείσει η αξιολόγηση, “πατώντας” μόνο στη δέσμευση του Έλληνα Πρωθυπουργού ότι θα συνεχιστεί η δημοσιονομική πειθαρχία και τα πρωτογενή πλεονάσματα; Σύμφωνα με τις τοποθετήσεις Ευρωπαίων αξιωματούχων, οι απαιτούμενοι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης και ακολούθως τα πρωτογενή πλεονάσματα που είναι αναγκαία για τη βιωσιμότητα του Χρέους μακροπρόθεσμα, περνάνε υποχρεωτικά μέσα από τις δομικές μεταρρυθμίσεις στην ελληνική οικονομία, ήτοι κι από τις περαιτέρω παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας και στις αγορές προϊόντων- υπηρεσιών, που υποτίθεται διασφαλίζουν την προοπτική της ανάπτυξης, θέματα που η κυβέρνηση στην παρούσα, προεκλογική φάση δεν προτίθεται καν να συζητήσει.
Γι’ αυτούς τους λόγους και οι δύο πλευρές ετοιμάζονται να καθίσουν στο τραπέζι λίαν… χαμηλοφώνως, αφού πέρα από το θέμα του χρηματοδοτικού “κενού”, δηλαδή το εάν μπορεί η Ελλάδα να καλύψει μόνη της τις δανειακές ανάγκες της επόμενης διετίας, υπάρχει πάντα το θέμα των μεταρρυθμίσεων που ήταν και παραμένει ο βασικός στόχος του Προγράμματος. Με βάση τα έως τώρα δεδομένα, η αξιολόγηση αυτή θα είναι τελείως διαφορετική από τις προηγούμενες και η πολιτική λύση φαντάζει ως αναγκαία συνθήκη για την… ευτυχή κατάληξη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί με διαδικασίες… εξπρές, καθώς οι συνομιλίες θα διακοπούν προκειμένου να συμμετάσχει ο Γ. Χαρδούβελης στην κοινή Σύνοδο ΔΝΤ- Παγκόσμιας Τράπεζας το τριήμερο 8- 10 Οκτωβρίου. Σε αυτή την πρώτη φάση, οι δύο πλευρές θα έχουν, πάντως, την… ευκαιρία να συζητήσουν για το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, που θα κατατεθεί στη Βουλή στις 6 Οκτωβρίου και εκτός από τη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης φαίνεται ότι θα συμπεριλάβει τη παράταση της έκτακτης εισφοράς αλλά “ψαλιδισμένη”, όπως και τις βελτιώσεις στις ρυθμίσεις οφειλών.