Νέο, απίστευτο μπάχαλο προκαλεί η Απόφαση για τον τρόπο εντοπισμού όσων φορολογούμενων δικαιούνται έκπτωσης ή απαλλαγής από τον ΕΝΦΙΑ, αφού για πρώτη φορά “τσουβαλιάζονται” όλα τα επιδόματα- ακόμα και της ανεργίας- για να προσδιοριστεί το συνολικό εισόδημα όσων περιμένουν εναγωνίως το “ψαλίδισμα” των φορολογικών τους υποχρεώσεων.
Ειδικότερα, με βάση την επίμαχη Απόφαση, που παραπέμπει στα εισοδήματα που δηλώνονται στον Πίνακα 6 του Ε1, προκύπτει σαφώς ότι το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να χορηγήσει τις προβλεπόμενες εκπτώσεις και απαλλαγές από τον ΕΝΦΙΑ, θα λάβει υπόψιν του όλα τα εισοδήματα, ακόμα και αυτά που απαλλάσσονται από την έκτακτη εισφορά, ενώ εάν υπάρχει διαφορά με τα τεκμήρια (π.χ. από Ι.Χ. και το ακίνητο), αυτή θα προστίθεται στο συνολικό εισόδημα! Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι για τον προσδιορισμό των εισοδημάτων, συνυπολογίζονται τα επιδόματα ανεργίας, το ΕΚΑΣ, τα επιδόματα τρίτεκνων- πολύτεκνων, η αποζημίωση απόλυσης και τα προνοιακά επιδόματα των αναπήρων!
Από τη ΓΓΔΕ διευκρινίζουν κατ’ αρχήν ότι εκ του νόμου (για τον ΕΝΦΙΑ) δεν προκύπτει πως όλα αυτά τα επιδόματα δεν πρέπει να ληφθούν υπόψιν για τον προσδιορισμό του εισοδήματος. Αν η ερμηνεία είναι, όντως, αυτή, τότε και ο πλέον καλόπιστος μπορεί να μιλά για μια ακόμα παραφωνία στο νόμο για τη φορολόγηση των ακινήτων. Η δεύτερη διευκρίνιση είναι ότι όλα αυτά τα επιδόματα είναι χαμηλά, άρα εκ των πραγμάτων αυτοί που τα παίρνουν δεν κινδυνεύουν να περάσουν τον πήχη του εισοδηματικού ορίου για τις απαλλαγές του ΕΝΦΙΑ.
«Αγκάθι» τα νέα επιδόματα τέκνων
Ωστόσο, το μεγαλύτερο πρόβλημα προκύπτει από τα νέα επιδόματα τέκνων, που μπορούν να «σπρώξουν» το συνολικό εισόδημα πάνω από τον πήχη. Από τη ΓΓΔΕ σημειώνουν ότι αυτά τα επιδόματα δεν προσμετρώνται στο εισόδημα με βάση νόμο του 2014 και ως εκ τούτου δεν τίθεται ζήτημα. Μια προσεκτική ματιά στην επίμαχη Απόφαση αποδεικνύει, όμως, ότι τέτοιου είδους εξαίρεση δεν προκύπτει σαφώς κι ότι απαιτείται ειδική διευκρίνιση- ενδεχομένως με εγκύκλιο- για να μην υπάρχουν παρερμηνείες, με ευθεία παραπομπή στις απαλλακτικές διατάξεις του ν. 4254.
Τι προβλέπουν οι διατάξεις
Με βάση τις διατάξεις που έχουν ψηφιστεί, αυτοί που περιμένουν εκπτώσεις- απαλλαγές είναι όσοι χαμηλά εισοδήματα, για παράδειγμα 12.000 ευρώ για 4μελή οικογένεια, οι τρίτεκνοι- πολύτεκνοι με εισόδημα για παράδειγμα 16.000 ευρώ για 5μελή οικογένεια, οι βαριά ανάπηροι και όσοι είχαν ξενοίκιαστα- μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα το 2013. Όλοι αυτοί θα πρέπει να περιμένουν να περάσουν από τρία… κύματα για να δουν πιο ελαφρύ το εκκαθαριστικό τους. Στην πρώτη φάση (έως την Κυριακή ή την επόμενη Τετάρτη), θα γίνει αυτόματη εκκαθάριση με βάση τις αρχικές δηλώσεις εισοδημάτων- ακινήτων, προκειμένου να εντοπιστούν οι δικαιούχοι εκπτώσεων και απαλλαγών. Το Δεκέμβριο, θα γίνει νέος γύρος εκκαθάρισης, με βάση τις τροποποιητικές δηλώσεις που θα έχουν υποβάλει εν τω μεταξύ οι φορολογούμενοι, έτσι ώστε να διορθώσουν ή να προσθέσουν στοιχεία για τα ακίνητα ή τα εισοδήματα τους. Από Ιανουάριο, όσοι δεν εντοπίστηκαν από το ΚΕΠΥΟ στις δύο προηγούμενες φάσεις και δικαιούνται έκπτωσης ή απαλλαγής φόρου, θα πρέπει να πάνε στις εφορίες και να υποβάλουν αίτηση μαζί με τα αναγκαία δικαιολογητικά.
Ποια η διαδικασία για τα «ξενοίκιαστα»
Ειδικά όσον αφορά στον εντοπισμό των «ξενοίκιαστων» ακινήτων, η διαδικασία είναι μάλλον σύνθετη και μπορεί να κρύβει ταλαιπωρία ή παγίδες για τους ιδιοκτήτες, αφού θα μπλέξουν πολλές υπηρεσίες. Σε πρώτη φάση θα γίνει διασταύρωση του αριθμού του ρολογιού παροχής ρεύματος, με βάση τα στοιχεία του Ε9 και του Ε2, με τα στοιχεία της ΔΕΗ. Για να επιβεβαιωθεί, δε, ότι το ακίνητο ήταν “κενό” όλη την περσινή χρονιά, θα ελεγχθούν τα Ε2 που έπρεπε να υποβάλουν τόσοι οι κύριοι όσο και οι επικαρπωτές του ακινήτου. Αναπάντητο μένει το ερώτημα πώς θα έχουν την προβλεπόμενη έκπτωση όσοι έχουν τη ψιλή κυριότητα “ξενοίκιαστου” ακινήτου, από τη στιγμή που δεν υποχρεούνται να υποβάλουν Ε2, άρα η ΓΓΔΕ δεν μπορεί να τους εντοπίσει αυτομάτως.