Μπορούμε να παρατηρήσουμε την ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας με πολλούς τρόπους. Από το νέο smartphone και το laptop μας, μέχρι το καινούριο αυτοκίνητο που αγόρασε ένας φίλος μας πρόσφατα, το συμπέρασμα είναι πως κάθε μέρα, μήνας και χρόνος που περνάει, η πρόοδος της τεχνολογίας φέρνει εξελίξεις που πολλές φορές μας εκπλήσσουν.
Ενδεικτικός της διαρκούς αυτής προόδου, είναι και ο τομέας της ρομποτικής, όπως τον παρουσιάσαμε και σε προηγούμενο θέμα μας. Μια ακόμα εξέλιξη που μας έρχεται από την πατρίδα των ρομπότ, Ιαπωνία, θέτει για πρώτη φορά ένα ρομπότ στον πρωταγωνιστικό ρόλο μιας θεατρικής παράστασης.
Το θεατρικό έργο βασίζεται στον γνωστό βιβλίο του Φράντζ Κάφκα «Η Mεταμόρφωση» και περιγράφει την εμπειρία ενός άντρα που ξυπνάει συνειδητοποιώντας ότι έχει μεταμορφωθεί σε έντομο. Σκηνοθέτης του έργου είναι ο Ozira Hirata ο οποίος απευθύνθηκε στον πλέον ειδικό του χώρου για να κατασκευάσει ένα καινούριο ρομπότ, προσαρμοσμένο στο καλλιτεχνικό του όραμα.
Ο καθηγητής Hiroshi Ishiguro, γνωστός για τα επιτεύγματά του στον χώρο της ρομποτικής και συγκεκριμένα στην δημιουργία ρομπότ που μιμούνται την ανθρώπινη συμπεριφορά, κατασκεύασε τον ρομποτικό πρωταγωνιστή με την κωδική ονομασία “Repliee S1”.
Μετά το Hollywood τα ρομπότ πλέον και στο θέατρο
Το ρομπότ με έφεση στην υποκριτική μπορεί και χαμογελάει, να γελάει, και φυσικά να εκφωνεί τα λόγια του με φωνή ενός άψυχου…ρομποτικού όντος, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ατμοσφαρικότητα της παράστασης.
Αν και το σώμα του αποτελείται κυρίως από μέταλλο, τα χέρια και το πρόσωπό του είναι, όπως μπορείτε να δείτε και στο σχετικό βίντεο ανθρωπόμορφα, όσο μπορεί κανείς να πει κάτι τέτοιο, φέρνοντας στο μυαλό τη μορφή της κλασικής λευκής θεατρικής μάσκας που όλοι γνωρίζουμε.
Η μεταμοντέρνα hi-tech διασκευή του γνωστού έργου του Κάφκα ονομάζεται «La Metamorphose Version Androide» και παίζεται αυτή την εβδομάδα στην Yokohama, ενώ θα ακολουθήσουν και παραστάσεις στην Γαλλία τον Νοέμβριο στα πλαίσια του τοπικού φθινοπωρινού φεστιβάλ της Νορμανδίας.
Η παρούσα εξέλιξη αποτελεί άλλη μία ένδειξη ότι η τεχνολογία έρχεται να αντικαταστήσει ή έστω να υποκαταστήσει τον άνθρωπο, κάτι που ίσως για χάρη της τέχνης να είναι θεμιτό, ωστόσο σε άλλους τομείς εγκυμονεί τον κίνδυνο να εξελιχθεί σε μελανό σημείο των καιρών και σε κοινωνικό πρόβλημα με μεγάλες διαστάσεις.