Ακολούθως οι Επιτελείς της ΤΗΚ παρουσίασαν στοιχεία κόστους του κύκλου εκπαίδευσης των Ιπταμένων στους 3 τύπους αεροσκαφών που υπήρχαν τότε σε υπηρεσία (από νεοτοποθετημένους έως αρχηγούς ζεύγους/400 ώρες πτήσης, αρχηγούς τετράδας/600 ώρες πτήσεις και εκπαιδευτές/750 ώρες πτήσης).
Η κατάσταση στην ΤΗΚ μετά το πραξικόπημα
Η Τουρκική Αεροπορία ήταν ο Κλάδος που επλήγη περισσότερο από τις αθρόες αποτάξεις στελεχών μετά την αποτυχημένη απόπειρα πραξικοπήματος στις 15 Ιουλίου 2016.
Με βάση τις νομοθετικές πράξεις που εκδόθηκαν μεταξύ Ιουλίου 2016-Αυγούστου 2017 αποτάχθηκαν 672 Ιπτάμενοι με αποτέλεσμα η αναλογία χειριστών ανά μαχητικό αεροσκάφος από 1,5/1 να μειωθεί σε 0,8 προς 1. Ειδικά για τα F-16 που αποτελεί το βασικό κορμό της ΤΗΚ, η αναλογία έπεσε σε 0,4/1.
Σημειώνεται ότι το ΝΑΤΟϊκό πρότυπο προβλέπει ως ιδανική την αναλογία 2,5:1 και αποδεκτή όχι χαμηλότερη του 1,25:1.
Η τουρκική κυβέρνηση διπλασίασε τις αποδοχές του ιπτάμενου προσωπικού και ξεκίνησε διαφημιστική εκστρατεία για την επαναπρόσληψη παραιτηθέντων χειριστών με πενιχρά αποτελέσματα καθώς μόλις 36 Ιπτάμενοι εγκατέλειψαν τις θέσεις τους στην πολιτική αεροπορία και επανεντάχθηκαν στην ΤΗΚ (12 στις 9 Νοεμβρίου 2016 και 24 στις 18 Μαΐου 2017).
Η αποτυχία εθελοντικής πρόσκλησης οδήγησε στην έκδοση του Διατάγματος 694 της 25ης Αυγούστου 2017, βάσει του οποίου ανακαλούνται υποχρεωτικά στην ενεργό υπηρεσία οι απόστρατοι που δεν είχαν συμπληρώσει χρονικό διάστημα 18 ετών κατά το χρόνο αποστρατείας τους, για περίοδο 4 ετών, διαφορετικά αναστέλλονται οι συμβάσεις εργασίας τους και θα πρέπει να αναζητήσουν εργασία στο εξωτερικό.
Οι απόστρατοι κλήθηκαν εντός 15 ημερών από την κοινοποίηση της πρόσκλησης να υποβληθούν σε υγειονομικές εξετάσεις από κρατικά νοσοκομεία -μετά και τη μεταβίβαση των στρατιωτικών νοσοκομείων στο υπουργείο Υγείας- και ακολούθως να μεταβούν στο ΚέντροΑεροπορικής Ιατρικής και Φυσιολογίας Πτήσεων (USAEM) στο Δορύλαιο (Eskişehir).
Σύμφωνα με τουρκικές πηγές, το Διάταγμα 694 απέδωσε την επαναφορά 193 Ιπταμένων στις 20 Οκτωβρίου 2017, από τον στόχο των 220 που είχε τεθεί αρχικά, εκ των οποίων 78 από τις Τουρκικές Αερογραμμές και 95 από την Pegasus Airlines.
Στους τελευταίους περιλαμβανόταν και ο 37χρονος Σμηναγός Yunus Bal, ο οποίος σκοτώθηκε κατά τη συντριβή εκπαιδευτικού αεροσκάφους SF-260D της 123 Μοίρας στις 16 Φεβρουαρίου 2018 σε απόσταση 3 χιλιομέτρων βορείως της Αεροπορικής Βάσης Çiğli στη Σμύρνη.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί η Άγκυρα είχε απευθύνει αίτημα στις ΗΠΑ για την αποστολή 6 Αμερικανών εκπαιδευτών F-16 στην Τουρκία, το οποίο απερρίφθη λόγω και της μεγάλης έλλειψης Ιπταμένων που παρατηρείται στην USAF την τελευταίο περίοδο.
Αντίστοιχο αίτημα προς το Πακιστάν ήταν μεν θετικό, χωρίς όμως να λάβει την απαραίτητη έγκριση από πλευράς ΗΠΑ, δεδομένων των περιορισμών που διέπουν τις διμερείς συμφωνίες αμυντικού υλικού.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, ήταν αναμενόμενο πως η ΤΗΚ θα προχωρούσε σε επίδειξη επιχειρησιακών δυνατοτήτων κατά την πρώτη ημέρα της Επιχείρησης ΚΛΑΔΟΣ ΕΛΑΙΑΣ.
Σύμφωνα με τουρκικές πηγές, κατά την ημέρα έναρξης της δεύτερης τουρκικής εισβολής στην Συρία προσβλήθηκαν επιτυχώς 108 από τους 113 ειδικούς στόχους σε επτά τομείς της Αφρίν.
Η δύναμη αποτελούνταν από 72 μαχητικά F-16 και F-4E/2020, εναέριου ανεφοδιασμού KC-135R και ΑΣΕΠΕ E-7T με τα τελευταία να παραμένουν στον αέρα για 10 ώρες.Δείτε την επόμενη ή προηγούμενη σελίδα πατώντας τα νούμερα