Πέρασαν 15 χρόνια από την ημέρα που τα τρομοκρατικά χτυπήματα της 11ης Σεπτεμβρίου στους Δίδυμους Πύργους άλλαξαν για πάντα τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον κόσμο.
Από τις πρώτες , ο φωτορεπόρτερ του Associated Press Ρίτσαρντ Ντρου τράβηξε μια φωτογραφία που ακόμα τον στοιχειώνει: αυτή ενός άντρα που πέφτει στο κενό από τους Διδύμους Πύργους.
“Είναι μια…ήσυχη φωτογραφία. Δεν είναι όπως οι άλλες βίαιες εικόνες που τραβάμε σε άλλες καταστροφές. Δεν υπάρχει ένταση, αίματα, πανικός. ‘Ομως ο κόσμος αντέδρασε γιατι κατάλαβε πως θα μπορούσε να βρίσκεται στην ίδια θέση με τον άντρα αυτό και να κάνει την ιδια επιλογή…”, λέει ο Ντρου
Η φωτογραφία του άνδρα που πέφτει στο κενό έγινε την άλλη ημέρα εξώφυλλο στους New York Times. Ο τίτλος του , «The Falling Man», του δόθηκε από ένα άρθρο στο περιοδικό Esquire. Ο Ντρου αναφέρει ότι πρόκειται για μια από τις ελάχιστες φωτογραφίες του τρομοκρατικού χτυπήματος που βλέπουμε κάποιον άνθρωπο να πεθαίνει.
Η αληθινή δύναμη του Ανθρώπου που Πέφτει (έτσι ονομάστηκε η φωτογραφία) είναι λιγότερο το ποιός είναι αλλά το τι έγινε: ένας “αυτοσχέδιος” Αγνωστος Στρατιώτης σε ένα άγνωστο και αβέβαιο πόλεμο, που θα μείνει για πάντα στην ιστορία.
Μέχρι σήμερα η ταυτότητα του ανθρώπου αυτού δεν έχει εξακριβωθεί. Πίστευαν αρχικά πως εργαζόταν στο εστιατόριο Windows of the World, στον Βόρειο Πύργο.
Η άγνωστη ιστορία του «ανθρώπου σε πτώση»
«Αφέθηκε στα χέρια του Θεού; Ή φοβόταν το τέλος που τον περίμενε εκεί κάτω;». Μετέωρη στον αέρα, όπως ακριβώς η σιλουέτα του ανθρώπου στην φωτογραφία, παραμένει η ερώτηση της αδελφής του άνδρα που πέφτει. Το μοναδικό πράγμα που έχει για να θυμάται τις τελευταίες στιγμές του αδελφού της Τζόναθαν Μπράιλι είναι αυτή η φωτογραφία που σύμφωνα με την ίδια τον απεικονίζει καθώς πέφτει από έναν από τους δύο φλεγόμενους πύργους του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου της Νέας Υόρκης. Ο φωτογράφος του Associated Press Ρίτσαρντ Ντριου ο οποίος την έβγαλε, το πρωί της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 βρισκόταν κοντά στους Δίδυμους Πύργους για μια φωτογράφιση μόδας.
Κανένας δεν μπορεί να επιβεβαιώσει ότι το σκοτεινό αυτό προφίλ του ανθρώπου που πέφτει με το κεφάλι προς τα κάτω ανήκει όντως στον Τζόναθαν Μπράιλι, υπάλληλο του εστιατορίου που στεγαζόταν στον 106ο όροφο, στην κορυφή του Βόρειου Πύργου. Εκείνη την τραγική ημέρα οι άνθρωποι που επέλεξαν να πεθάνουν πέφτοντας στο κενό ήταν τουλάχιστον διακόσιοι. Οι συγγενείς του Τζόναθαν είναι πεπεισμένοι πως ο άνθρωπος της φωτογραφίας είναι ο δικός τους άνθρωπος. Για τους υπόλοιπους δεν έχει σημασία τόσο η ταυτότητα του όσο το γεγονός ότι αποτέλεσε το σύμβολο μιας τραγικής ελευθερίας. Οτιδήποτε και να σκεφτόταν, η πράξη του ήταν μια ακραία πράξη εναντίωσης στη δολοφονική μανία των τρομοκρατών – εσείς με σκοτώνετε, αλλά εγώ θα επιλέξω πώς θα πεθάνω.
«Ο άνθρωπος που πέφτει» μετατράπηκε σε έμβλημα, έγινε κινηματογραφική ταινία, ακόμα και μυθιστόρημα (από τον Ντον Ντελίλο). Ωστόσο, οι φωτογραφίες που θα μπορούσαν να αποτελούν το σύμβολο των τρομοκρατικών ενεργειών που εγκαινίασαν την τρίτη χιλιετία είναι πολλές. Μια από αυτές μοιάζει να είναι σκηνοθετημένη από τους ίδιους τους τρομοκράτες: η φωτογραφία (ή και το βίντεο) της σύγκρουσης του δεύτερου αεροσκάφους στον δεύτερο από τους Δίδυμους Πύργους. Πολλοί ισχυρίζονται ότι το διάστημα των δεκαπέντε περίπου λεπτών που μεσολάβησε μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης σύγκρουσης ήταν προσχεδιασμένο από τους τρομοκράτες ούτως ώστε να είναι σίγουροι ότι τα τηλεοπτικά μέσα θα απαθανατίσουν την τρομοκρατική στιγμή σε όλο της το απάνθρωπο μεγαλείο. Στόχος των τρομοκρατών ήταν το δεύτερο αεροσκάφος να ανατιναχτεί στις οθόνες ολόκληρου του πλανήτη. Όπως και έγινε. Τη σύγκρουση του δεύτερου αεροσκάφους την παρακολούθησαν ταυτόχρονα δύο δισεκατομμύρια άνθρωποι.
Η φωτογραφία των φλεγόμενων Δίδυμων Πύργων ενδεχομένως να αποτέλεσε ένα μακάβριο έπαθλο για τον Οσάμα μπιν Λάντεν το οποίο εξακολουθεί να στοιχειώνει τους Αμερικανούς. Εκείνοι όμως έχουν τη δική τους φωτογραφία-σύμβολο: μια αναποδογυρισμένη ανθρώπινη φιγούρα μετέωρη στον αέρα και με φόντο τις μεταλλικές κάθετες λωρίδες που περιέβαλλαν τον ουρανοξύστη. Όπως σημειώνει η εφημερίδα «Repubblica», η φωτογραφία κατέληξε να αποτελέσει αντίβαρο στη μανία των τρομοκρατών που λύτρωσε τα πληγωμένα βλέμματα και αναπλήρωσε τον τρόμο εκατομμυρίων Αμερικανών.