Το εύπλαστο λαρύγγι του φωνητικού ηθοποιού γέννησε σύσσωμο σχεδόν το σύμπαν των ηρώων της Warner Bros, δίνοντας ηχητική υπόσταση τόσο στον Μπαγκς Μπάνι και τον Ντάφι Ντακ όσο και στους Πόρκι Πιγκ, Έλμερ Φαντ, Τουίτι, Σιλβέστρο, Κογιότ, Ρόουντ Ράνερ, Γιοσέμιτι Σαμ, Πέπε λε Πιου, Δαίμονα της Τασμανίας, Φόγκορν Λέγκορν, Μάρβιν τον Αρειανό, Σπίντι Γκονζάλες και τόσους και τόσους ακόμα!
Ήταν τέτοιος ο πλούτος της φωνής του που ενσάρκωσε περισσότερους από 400 αξέχαστους χαρακτήρες, τόσο για λογαριασμό των Looney Tunes (το 90% των φωνών του σόου!) όσο για άλλες παιδικές σειρές της ΜGΜ, της Walt Disney, της Columbia, δανείζοντας τη φωνή του ακόμα και στον Γούντι τον Τρυποκάρυδο και τους Φλίντστοουνς!
Η φωνή του αιώνα, με την πρωτοφανή ικανότητα να αλλάζει άρδην τόσο την ένταση όσο και το ηχόχρωμά της, δεν θα μπορούσε να μη δώσει ηχητική ταυτότητα σε εκατοντάδες καρτουνίστικους χαρακτήρες, αναγκάζοντας το Χόλιγουντ να τον αποκαλεί «άνθρωπο με τις χίλιες φωνές», αν και εκείνος το ξεκαθάρισε πάντως στην αυτοβιογραφία του ότι μπορούσε να κάνει μόλις 850!
Η διαχρονική φωνή του Μπαγκς Μπάνι για 49 ολόκληρα χρόνια ήταν μάλιστα αλλεργική στα καρότα, καθώς η ειρωνεία προσπάθησε λες να μιμηθεί το αχτύπητο χιούμορ που διέθετε ως άνθρωπος, καθώς ήταν δίγαμος με την ίδια γυναίκα (παντρεύτηκε τη σύζυγό του δύο φορές)!
Οι φωνές του οσκαρικού Μελ Μπλανκ ακούγονται από περισσότερους από 20 εκατομμύρια ανθρώπους κάθε μέρα στα μήκη και τα πλάτη της γης και όπως θα έλεγε και ο ίδιος «that’s not all folks»!
Πρώτα χρόνια
Ο Μέλβιν «Μελ» Τζερόμ Μπλανκ γεννιέται στις 30 Μαΐου 1908 στο Σαν Φρανσίσκο ως το νεότερο από τα δύο παιδιά μιας οικογένειας ρωσοεβραίων μεταναστών. Η καταραμένη φτώχεια ανάγκασε τη φαμίλια να μετακομίσει σύντομα στο Πόρτλαντ, όταν ο Μελ ήταν ακόμα πολύ μικρός, κι εκεί θα περάσει τα σχολικά του χρόνια.
Ο πιτσιρικάς ανακάλυψε από νωρίς το ταλέντο του στις φωνητικές μιμήσεις, κάνοντας όλους να σκάνε στα γέλια. Η φαρέτρα του δεκάχρονου μετρούσε μια σειρά από αχτύπητες μιμήσεις γειτόνων αλλά και εθνικών προφορών από πολλές χώρες του πλανήτη, κάτι που έδειξε στον Μελ τι θα γινόταν όταν μεγάλωνε: φωνητικός ηθοποιός!
Κι έτσι στο γυμνάσιο κατά τη δεκαετία του 1920 ήταν ο κλόουν του σχολείου, ένα έξυπνο παιδί που δεν είχε καμία όρεξη για μαθήματα. Το μόνο που ήθελε ήταν να κάνει τους άλλους να χαμογελούν και ήταν μάλιστα ιδιαίτερα ικανός σε αυτό. Στα σχολικά χρόνια είναι που σκαρφίστηκε το χαρακτηριστικό γέλιο του Γούντι του Τρυποκάρυδου, που θα ερχόταν η στιγμή να το προσαρμόσει για τις ανάγκες του ήρωά του!
Κι έτσι χωρίς καμία δίψα για μάθηση, έκανε συνεχώς σκασιαρχεία για να βρεθεί σε κωμικά σόου και στις αίθουσες του βοντβίλ, όπως και τόσοι εξάλλου καλλιτέχνες της εποχής του. Ήταν ιστορικές στιγμές, καθώς ο πιτσιρικάς κόπιαρε τις φωνές και τα κωμικά γκαγκς των μαέστρων της μαζικής ψυχαγωγίας, γνώση ανεκτίμητη για την κατοπινή δουλειά του…
Πρώτες δουλειές
Ολοκληρώνοντας κακήν κακώς τις σχολικές του υποχρεώσεις, παίρνει δυο φίλους παραμάσχαλα που είχε γνωρίσει στο βοντβίλ και κατηφορίζουν στο Χόλιγουντ, προσπαθώντας να ενταχθούν στη νέα περιπέτεια της κινηματογραφίας αλλά και του ραδιοφώνου, που είχε έρθει για να εξαφανίσει τα παραδοσιακά θεάματα ψυχαγωγίας, όπως το βοντβίλ (που ψυχορραγούσε ήδη εκείνη την εποχή).
Την περίοδο αυτή είναι που θα γνωρίσει τη μελλοντική του σύζυγο, Estelle, σε χολιγουντιανό χορό, με την οποία θα παντρευτούν μυστικά λίγο αργότερα. Ήταν τα χρόνια της Μεγάλης Ύφεσης των ΗΠΑ της δεκαετίας του ’30 και η καριέρα του ερμηνευτή δεν πήγαινε πουθενά.
Κι έτσι όταν του έδωσαν δική του εκπομπή σε ραδιοφωνικό σταθμό του Πόρτλαντ, πήρε τη σύζυγο και επέστρεψε τάχιστα, καθώς δεν ήταν μυστικό ότι είχε αποτύχει στο Χόλιγουντ. Το ραδιοφωνικό σόου του Μελ Μπλανκ και της συζύγου του (το παρουσίαζαν από κοινού) «Cobwebs & Nuts» πήγαινε πολύ καλά, με σπόνσορες και διαφημίσεις κι όλα τα καλά, αν και οι δυο τους ίσα που τα έβγαζαν πέρα οικονομικά.
Κι έτσι, παρά τη δημοτικότητα της εκπομπής του, ήταν τόσο πενιχρές οι απολαβές που αποφάσισαν να μαζέψουν τα μπογαλάκια τους και να κάνουν μια δεύτερη προσπάθεια στο ηλιόλουστο Χόλιγουντ…
Η περιπέτεια στα Looney Tunes
Παρά το γεγονός ότι πάσχισε πολύ για να τρυπώσει στο Χόλιγουντ, αρκετά χρόνια δηλαδή απογοητεύσεων και ηχηρών «όχι», βρήκε κάποια στιγμή δουλειά στο στούντιο του Ουόλτ Ντίσνεϊ: έκανε τη φωνή της γάτας στην ταινία κινουμένων σχεδίων «Πινόκιο».
Παρά το γεγονός ότι ο Ντίσνεϊ έκοψε τελικά τη φωνή του πριν η ταινία βγει στις αίθουσες, αφήνοντας μόνο έναν λόξυγκα του Μελ(!), τον καλοπλήρωσε για τις υπηρεσίες του, δίνοντάς του έτσι την πρώτη ώθηση και ελπίδα για συνέχεια. Δούλευε εξάλλου για λογαριασμό του καλύτερου στον χώρο, αν και η μοίρα έμελλε να τον κάνει σύντομα να δουλέψει για τους απολύτους χειρότερους, κάποιους αδελφούς Ουόρνερ (η Warner Bros ήταν τότε ένα μικρό χολιγουντιανό στούντιο, στο περιθώριο των 5 Μεγάλων του Χόλιγουντ)!
Την περίοδο λοιπόν που συζητάμε, τόσο τα Looney Tunes όσο και τα Merrie Melodies δεν είχαν κανέναν από τους χαρακτήρες που ξέρουμε σήμερα, εκτός φυσικά από τον Πόρκι Πιγκ. Ο Μπλανκ διέκρινε την ευκαιρία για τη φωνή του και προσπαθούσε ματαίως επί έναν χρόνο να εξασφαλίσει μια οντισιόν στο τμήμα των κινούμενων σχεδίων του στούντιο, αν και κάποτε θα ερχόταν η πολύτιμη ευκαιρία.
Κι έτσι η πρώτη φωνή που ενσάρκωσε ποτέ για λογαριασμό της Warner ήταν του «Drunken Bull» (Μεθυσμένος Ταύρος), χαρακτήρας από τις περιπέτειες του Πόρκι Πιγκ. Ο αντίκτυπος της φωνής του δεν άφησε κανέναν ασυγκίνητο και σύντομα ο Μελ βρέθηκε να ενσαρκώνει τον ίδιο τον Πόρκι Πιγκ, ο οποίος έγινε ξαφνικά δημοφιλέστατος!
Με τον Πόρκι στα πάνω του πια, ο χαρακτήρας χρειαζόταν έναν αντίπαλο, κι έτσι γεννήθηκε ο Ντάφι Ντακ! Κι όταν η φωνή του Μπλανκ απογείωσε και αυτόν τον ήρωα, κάνοντάς τον ακόμα δημοφιλέστερο από τον Πόρκι, άλλος ένας εχθρός χρειαζόταν τώρα για τον Ντάφι. Κι έτσι γεννήθηκε ο Happy Rabbit, ο οποίος όμως δεν πουλούσε καθόλου, κι έτσι ο Μελ σκέφτηκε ότι έπρεπε να φταίει το όνομά του…
Πρότεινε λοιπόν να ονομαστεί Μπαγκς, από το παρατσούκλι του δημιουργού του, Ben Hardaway. «Μπαγκς Ράμπιτ;», του είπαν, «μα αυτό είναι χειρότερο ακόμα και από το Χάπι Ράμπιτ!». «Όχι, όχι Μπαγκς Ράμπιτ», αντιγύρισε ο Μπλανκ, «Μπαγκς Μπάνι». Κι έτσι γεννήθηκε το εμβληματικό καρτούν, στο οποίο έβαλε ο Μελ όλη του τη φωνητική τέχνη, αλλάζοντας άρδην τη μιλιά που έκανε για λογαριασμό του Happy Rabbit, προσθέτοντας πια τη γνώριμη προφορά του Μπρούκλιν. Ο Bugs Bunny είχε έρθει για να μείνει, με το κλασικό «What’s up Doc?» και το μασούλημα του καρότου να μένει έτσι στις συνειδήσεις όλων!
Ο ίδιος ήταν μάλιστα αλλεργικός στα καρότα και δοκίμασε διάφορα ζαρζαβατικά για την ηχογράφηση της ατάκας, τολμώντας στο τέλος να το κάνει και με καρότο, σε μία και μοναδική λήψη. Ευτυχώς όλα πήγαν καλά και ο τουμπανιασμένος από την αλλεργία Μπλανκ δεν χρειάστηκε να ξαναβάλει καρότο στο στόμα του! Όσο για τις μαμάδες της Αμερικής, έπειθαν πια τα παιδιά τους να τρώνε καρότα λέγοντας ότι «το κάνει και ο Μπαγκς Μπάνι»!
Η συμβολή του Μελ Μπλανκ στην πορεία των ηρώων ήταν καθοριστικότατη, με τις χαρακτηριστικές τους φωνές να σφραγίζουν τη μοίρα τους. Κάποια στιγμή τα στελέχη της Warner Bros συνειδητοποίησαν ότι ούτε ο Πόρκι ούτε ο Ντάφι ήταν το κατάλληλο ταίρι για τον Μπαγκς Μπάνι, κι έτσι δημιούργησαν τον Έλμερ Φαντ! Ο ρόλος ενσαρκώθηκε αρχικά από τον Arthur Q. Bryan, σύντομα όμως πέρασε κι αυτός στο ρεπερτόριο του Μπλανκ.
Ακόμα και ο Έλμερ όμως δεν ήταν τόσο ξύπνιος και πανούργος για να ξεπεράσει τον Μπαγκς, κι έτσι ζητήθηκε η συνδρομή του Γιοσέμιτι Σαμ, άλλον έναν χαρακτήρα δηλαδή στον οποίο θα έδινε ηχητική υπόσταση ο ανεπανάληπτος Μελ Μπλανκ…
Τα περίφημα ντουέτα της Warner
Οι χαρακτήρες του Μελ Μπλανκ δεν είχαν ωστόσο ταίρια και ερωτικά ειδύλλια και ο φωνητικός ηθοποιός καλούσε συνεχώς τους δημιουργούς να σκαρφιστούν θηλυκές παρέες για τους ήρωές του. Ή κάποιον αξιόλογο αντίπαλο τέλος πάντων! Έτσι λοιπόν γεννήθηκε ο Πέπε Λε Πιου, που διπλάρωνε τη νυφίτσα των ονείρων του, με τη Warner Bros να ακούει κάποια στιγμή τις παραινέσεις του Μπλανκ και να γεννά τα ντουέτα της καρδιάς μας: Τουίτι και Σιλβέστρο, Κογιότ και Ρόουντ Ράνερ και τόσα ακόμα!
Τα αντίπαλα αυτά ζευγάρια έγιναν τα αγαπημένα του Μελ Μπλανκ, που τόσο βοήθησε στον αντίκτυπο των καρτούν της Warner στην παιδική αγορά. Κι έτσι ο παραγωγός του, Eddie Selzer, θέλοντας να τον τιμήσει ιδιωτικά τον έβαλε να διαλέξει ποιο από τα πέντε Όσκαρ που είχαν μαζέψει μέχρι στιγμής τα κινούμενα σχέδια των Looney Tunes ήθελε για τη συλλογή του.
Η φωνή διάλεξε το χρυσό αγαλματίδιο για το αγαπημένο του καρτούν, μια ιστορία των Τουίτι και Σιλβέστρο («Birds Anonymous»), καθώς το δικαιούταν κι αυτός εξίσου με τις πένες που τους είχαν φέρει στη ζωή…
Το κώμα και ο Μπαγκς Μπάνι που του έσωσε τη ζωή
Ο Μελ Μπλανκ λίγο έλειψε να πεθάνει όταν ήταν 52 ετών. Ήταν στις 24 Ιανουαρίου 1961 όταν είχε μια σοβαρότατη τροχαία και μετωπική σύγκρουση που τον άφησε 2 εβδομάδες σε κώμα. Χωρίς αλληλεπίδραση με το περιβάλλον και μη ανταποκρινόμενος σε κανένα ερέθισμα, οι γιατροί σκέφτηκαν να παίξουν τότε το τελευταίο τους χαρτί: τον αγαπημένο ήρωα του Μελ, Μπαγκς Μπάνι.
Κι έτσι μια ωραία πρωία ο νευρολόγος του Μπλανκ πλησίασε στο αυτί του και του ψιθύρισε: «Μπαγκς Μπάνι, τι κάνεις σήμερα;». Κι αμέσως ο Μελ αντιγύρισε ενστικτωδώς και με τη χαρακτηριστική φωνή του χαρακτήρα του την περίφημη ατάκα: «What’s up doc?»!
Ο γιατρός ρώτησε κατόπιν αν ήταν παρών και ο Τουίτι, για να πάρει άλλη μια αυτόματη αντίδραση: «I tot I taw a puddy tat»! Θα έπαιρνε βέβαια αρκετούς μήνες για να αναρρώσει πλήρως και να βγει από το νοσοκομείο, αν και το γεγονός παραμένει ότι ήταν ο Μπαγκς Μπάνι που του είχε σώσει τη ζωή, φέρνοντάς τον και πάλι σε επαφή με τα εγκόσμια ερεθίσματα.
Πριν βγει μάλιστα από το νοσοκομείο, ηχογραφούσε τους ήρωές του κατάκοιτος στο κρεβάτι! Τόσο τους Φλίντστοουνς όσο και τα Looney Tunes δηλαδή, καθώς κανείς δεν δεχόταν να τον αντικαταστήσει από τον τεράστιο σεβασμό που του έτρεφε η χολιγουντιανή κοινότητα…
Τελευταία χρόνια
Οι δεκαετίες που πέρασε στις εκπομπές των Looney Tunes ήταν και οι πιο χαρούμενες της ζωής του. Αν και η καριέρα του δεν έμελλε να τελειώσει εδώ, καθώς στα τόσα χρόνια που δάνειζε τη φωνή του στα λατρεμένα καρτούν, είχε καταφέρει να δημιουργήσει και άλλη μια αναγνωρίσιμη φωνή: του ίδιου! Ο Μπλανκ ήταν από τους γνωστότερους ραδιοφωνικούς παραγωγούς της Αμερικής, αφήνοντας εποχή σε μια σειρά από μνημειώδη σόου του αμερικανικού ραδιοφώνου («The Jack Benny Show», «The George Burns and Gracie Allen Show», «The Abbot and Costello Show», για να αναφέρουμε μερικά μόνο).
Αφού παρουσίασε και τη δική του εκπομπή στο δίκτυο ΝΒC, εμφανίστηκε εκτεταμένα στην τηλεόραση, σε αφιερωματικές εκπομπές και σόου άλλων καλλιτεχνών, γράφοντας νέα ιστορία με τη δική του πλέον φωνή.
Ταυτοχρόνως, παρά το γεγονός ότι είχε αφήσει πια τους ήρωές του σε καλά χέρια, έπειτα από 5 δεκαετίες συνεχούς δράσης, επέστρεφε μια στο τόσο στο στούντιο για επετειακά καρτούν με τους χαρακτήρες του, που πάντα τόνιζαν ότι ο Μελ Μπλανκ ήταν και πάλι στην ενσάρκωση των καρτουνίστικων μπελάδων…
Ήταν τον Μάιο του 1989, κατά τη διάρκεια του γυρίσματος διαφημιστικού, που διαμετακομίστηκε στο νοσοκομείο για το χρόνιο καρδιακό πρόβλημα που αντιμετώπιζε. Εκεί έπεσε από το κρεβάτι του και ήταν για άλλη μια φορά σε κώμα, τώρα όμως ήταν και κλινικά νεκρός.
Ο «άνθρωπος με τις χίλιες φωνές» άφησε την τελευταία του πνοή δύο μήνες αργότερα, στις 10 Ιουλίου 1989, σε νοσοκομείο του Λος Άντζελες. Ήταν 81 ετών. Όσο για τις τελευταίες του λέξεις, αποχαιρέτισε έναν καλό του φίλο με τη φωνή του Γιοσέμιτι Σαμ!
Τίποτα από τα αγαπημένα μας καρτούν δεν θα ήταν το ίδιο χωρίς τη φωνή που τα απογείωσε και τα έστειλε για πάντα στην αθανασία. Κάθε φορά λοιπόν που γελάμε με τις περιπέτειες του Μπαγκς Μπάνι και της μοναδικής παρέας του, είναι ο Μελ Μπλανκ που πρέπει να ευχαριστούμε που τους έβαλε στην καρδιά μας. Τhat’s all Folks…
Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr