Στόχος είναι η ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής βενζίνης και ντίζελ για την επίτευξη ενεργειακής επάρκειας και ανεξαρτησίας της χώρας
Ανατροπή στις ισορροπίες στον παγκόσμιο πετρελαϊκό κλάδο θα προκαλέσει η εφαρμογή της απόφασης του Μεξικού να διακόψει τις εξαγωγές αργού από το 2023 και παράλληλα να δώσει έμφαση στην επεξεργασία του σε τοπικά διυλιστήρια για την επίτευξη ενεργειακής επάρκειας και ανεξαρτησίας της χώρας.
Η απόφαση ελήφθη από τον εθνικιστή πρόεδρο της χώρας Αντρές Μανουέλ Λόπεζ Ομπραδόρ, με τον CEO της κρατικής Petroleos Mexicanos (Pemex), Οκτάβιο Ρομέρο, να ανακοινώνει σήμερα πως η εταιρεία θα περικόψει ήδη από την ερχόμενη χρονιά τις εξαγωγές αργού πετρελαίου τουλάχιστον στο μισό, ήτοι στα 435.000 βαρέλια, με στόχο σχεδόν να τις μηδενίσει το 2023.
Παράλληλα, θα αυξηθεί η εγχώρια παραγωγή βενζίνης και ντίζελ, που σήμερα το Μεξικό εισάγει κυρίως από αμερικανικά διυλιστήρια. Κοινώς θα δοθεί έμφαση στην επεξεργασία του πετρελαίου και των υποπροϊόντων του, κάτι που μέχρι σήμερα το Μεξικό είχε περιορισμένη δυνατότητα να κάνει, με τα διυλιστήρια της Pemex να υπολειτουργούν εδώ και χρόνια, προτιμώντας να εισάγει ότι χρειαζόταν.
Η έξοδος της Pemex από τις διεθνείς αγορές συνιστά μια σημαντική ανατροπή που αλλάζει τον χάρτη του κλάδου, που είχε διαμορφωθεί εδώ και δεκαετίες. Στο ανώτατο σημείο της μεξικανικής παραγωγής, το 2004, η Pemex εξήγαγε 1,9 εκατ. βαρέλια ημερησίως προς διυλιστήρια του εξωτερικού, στις ΗΠΑ, την Ιαπωνία και την Ινδία. Έκτοτε, ωστόσο, η παραγωγή μειώνεται συνεχώς και έχει φτάσει λίγο πάνω από το ένα εκατ. βαρέλια ημερησίως.
To Μεξικό είναι η τέταρτη χώρα σε παραγωγή πετρελαίου στην αμερικανική ήπειρο, μετά τις ΗΠΑ, τον Καναδά και τη Βραζιλία. Σχεδόν το σύνολο της παραγωγής προέρχεται από θαλάσσια αποθέματα στον Κόλπο του Μεξικού. Η χώρα συμμετέχει δε, ως παρατηρητής στα συμβούλια του ΟΠΕΚ.
Πάντως, αναλυτές του κλάδου έσπευσαν να εκφράσουν αμφιβολίες για τη δυνατότητα εφαρμογής του σχεδίου που απαιτεί σημαντικές επενδύσεις από τον μεξικανικό ενεργειακό όμιλο προκειμένου να «πιάσει» τους νέους στόχους και να επαναφέρει σε υψηλή παραγωγική δυνατότητα τα διυλιστήρια. Κάτι για το οποίο θα δυσκολευτεί δεδομένου των υψηλών χρεών που κυμαίνονται στα 113 δισ. δολάρια.
Ειδικά δε, με δεδομένο πως πρόθεση της κυβέρνησης είναι να το πετύχει χωρίς να βάλει ξένους συνεταίρους στο σχέδιο, που θα μπορούσαν να βοηθήσουν την ανανέωση της λειτουργίας της Pemex.
Εφόσον η εταιρεία καταφέρει να αυξήσει την επεξεργασία πετρελαίου στα 635.000-735.000 βαρέλια μέχρι το 2023, θα μπορούσε να παράγει έως επιπλέον 220.000 βαρέλια βενζίνης την ημέρα. Με το ρυθμό αυτό η χώρα θα πετύχει να μειώσει έως και κατά 50% τις εισαγωγές βενζίνης από τις ΗΠΑ, προκαλώντας ζημιά στις αμερικανικές εταιρείες.
Η μείωση των εξαγωγών θα θίξει σημαντικά και τα ασιατικά διυλιστήρια, κυρίως Νοτίου Κορέας και Ινδίας, αν και εκτιμάται ότι θα επηρεαστούν και διυλιστήρια της Ευρώπης, καθώς η Pemex είχε κάνει τα προηγούμενα χρόνια απόπειρα ανοίγματος σε έτερες αγορές.
ot/ photo pexels