Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στην εισαγωγική του τοποθέτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο, αναφέρθηκε με έμφαση στις μεγάλες αλλαγές που έρχονται στον ΟΣΕ, στο πλαίσιο του νομοσχεδίου που παρουσίασε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε τις εξελίξεις στον ΟΣΕ «κρίσιμη προτεραιότητα», με ιδιαίτερη έμφαση στην αναβάθμιση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε, «μέσα στην ημέρα θα ανακοινωθούν τα έργα για την αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία», ενώ το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των εργασιών είναι 15 μήνες. Το νέο σύστημα, το οποίο θα περιλαμβάνει τηλεδιοίκηση και αυτόματο σύστημα πέδησης, θα καλύπτει ολόκληρο τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα, προσφέροντας μεγαλύτερη ασφάλεια στους επιβάτες και αυξημένη αξιοπιστία στις αμαξοστοιχίες.
Η εισαγωγή του συστήματος ETCS, το οποίο ήδη δοκιμάστηκε και θα ενσωματωθεί πλήρως από τον Σεπτέμβριο, θα εξασφαλίσει την παρακολούθηση των συρμών με ακρίβεια εκατοστών μέσω του νέου Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας. Παράλληλα, η νέα πλατφόρμα railway.gov.gr θα δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους πολίτες να παρακολουθούν τα δρομολόγια σε πραγματικό χρόνο.
Όπως σημείωσε ο πρωθυπουργός, η αναβάθμιση του ΟΣΕ αποτελεί έναν στόχο για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κόσμου, ενώ οι μεταρρυθμίσεις που προωθούνται είναι τολμηρές και έχουν στόχο να δημιουργήσουν έναν πιο αποτελεσματικό και ευέλικτο οργανισμό. Με αυστηρό πλαίσιο και νέα διοικητική κουλτούρα, ο ΟΣΕ θα λειτουργεί με κίνητρα για τους εργαζόμενους αλλά και αυστηρές κυρώσεις για την αποφυγή λαθών που θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.
Η κυβέρνηση διαβεβαίωσε πως θα ενσωματώσει όλες τις συστάσεις της ΕΕ για τη ΡΑΣ και τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, δίνοντας έμφαση στην πρόληψη των κινδύνων και την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Παράλληλα, δημιουργείται νέα μονάδα επιθεωρητών που θα επιβάλλει ποινές σε περίπτωση παραβίασης των πρωτοκόλλων, ενώ οι υπεύθυνοι του ΟΣΕ θα υποβάλλονται σε αυστηρή αξιολόγηση, συμπεριλαμβανομένων των ψυχομετρικών τεστ.
Η Hellenic Train, ως υπεύθυνη για την κυριότερη σιδηροδρομική γραμμή της χώρας, καλείται να προχωρήσει σε επενδύσεις για την ανανέωση του τροχαίου υλικού, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών και την αύξηση της ασφάλειας.
«Ο στόχος μας είναι να κάνουμε τον ΟΣΕ όπως την παλιά ΔΕΗ», είπε ο πρωθυπουργός, αναφέροντας το παράδειγμα της ΔΕΗ, που όταν αναλάβαμε ήταν σχεδόν χρεοκοπημένη, αλλά σήμερα είναι πρωταγωνίστρια στην αγορά ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο, η κυβέρνηση σκοπεύει να εκσυγχρονίσει τον ΟΣΕ και να τον κάνει πιο αποδοτικό και πιο ασφαλή.
Στην ατζέντα της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου περιλαμβάνονται επίσης νομοθετικές πρωτοβουλίες που αφορούν τη μεταρρύθμιση του Δημοσιονομικού Πλαισίου, την αναμόρφωση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και τις νομοθετικές ενέργειες για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων και την κλιματική κρίση. Το έργο της αναβάθμισης των σιδηροδρόμων είναι ένα μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση, το οποίο αναμένεται να αποδώσει καρπούς στην πράξη, ενισχύοντας την ασφάλεια, την ποιότητα των υπηρεσιών και την εμπιστοσύνη του κόσμου.