Πριν από μερικές ημέρες η Samsung παρουσίασε το πρώτο κινητό τηλέφωνό της με αναδιπλούμενη οθόνη. Η Huawei έχει ξεκαθαρίσει ότι σκοπεύει και αυτή να παρουσιάσει τη δική της εκδοχή. Η Apple παρουσίασε φέτος τρία νέα μοντέλα κινητών με οθόνες που καλύπτουν όλη σχεδόν τη μπροστινή επιφάνεια των συσκευών, τακτική που ακολουθούν κι άλλες εταιρείες.
Η αγορά μοιάζει να αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς παρουσιάζοντας όλο και μεγαλύτερη ποικιλία επιλογών. Κι όμως, έντεκα χρόνια μετά την απόλυτη επικράτησή του, ειδικοί αναρωτιούνται αν η κυριαρχία του smartphone απειλείται. Η αγορά σημειώνει κάμψη, τα άλλα gadget πολλαπλασιάζονται, αλλά οι ειδικοί δεν σκοπεύουν να ενταφιάσουν ένα αντικείμενο που έχει βαθιά αλλάξει τον τρόπο της ζωής μας.
9 Ιανουαρίου 2007, Σαν Φρανσίσκο: ο συνιδρυτής της Apple Στιβ Τζομπς παρουσιάζει ένα νέο αντικείμενο, το οποίο, διαβεβαιώνει, «θα επανεφεύρει το τηλέφωνο». Είναι το iPhone, ένα έξυπνο τηλέφωνο, διασταύρωση κινητού και λάπτοπ, εφοδιασμένο με μία οθόνη αφής.
Μία δεκαετία αργότερα, η επανάσταση έχει ολοκληρωθεί. Φέτος, οι πωλήσεις θα παρουσιάσουν για πρώτη φορά κάμψη, κατά 0,7% στις 1,455 δισεκατομμύριο συσκευές, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών IDC.
Η αγορά δείχνει σημάδια υπερκορεσμού. Και ο λόγος; Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 91% των ενηλίκων κάτω των 50 ετών χρησιμοποιεί πλέον smartphone (Pew Research Center). Στην Ευρώπη, στο τέλος του 2017, το 85% του πληθυσμού είχε συμβόλαιο κινητής τηλεφωνίας, τα δύο τρίτα με smartphones (Ένωση Διαχειριστών Κινητής Τηλεφωνίας, GSMA)
Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο αριθμός των αποκλειστικών χρηστών smartphone θα ξεπεράσει τα τρία δισεκατομμύρια αυτόν τον χρόνο, σύμφωνα με το γραφείο μελέτης της αγοράς Forrester, που θεωρεί ότι είναι πλέον δύσκολο να αυξηθεί περαιτέρω αυτός ο αριθμός.
«Ακόμη και το σχήμα των συσκευών έχει μείνει σχεδόν το ίδιο από το πρώτο μοντέλο iPhone μέχρι το τελευταίο. Οι πραγματικές βελτιώσεις έχουν γίνει στο εσωτερικό, ή με την αύξηση των διαστάσεων της οθόνης για το βίντεο, αλλά ακόμη και στο επίπεδο αυτό έχουμε εξαντλήσει τα όρια», σύμφωνα με τον Αντριου Κίτσον, ειδικό στον τομέα των τηλεπικοινωνιών της Fitch Solutions.
Ο ρυθμός παραγωγής νέων συσκευών αυξάνεται, ωστόσο, αδιάκοπα και οι κατασκευαστές ανταγωνίζονται σε εφευρετικότητα, τουλάχιστον ως προς την φόρμα. Για παράδειγμα, υπόσχονται πλέον «αναδιπλούμενες» οθόνες.
Έκρηξη τιμών
Η ισχύς είναι ένα χαρακτηριστικό που βρίσκεται επίσης σε συνεχή βελτίωση, όχι χωρίς συνέπειες για τις τιμές. Πρέπει, για παράδειγμα, να διαθέσει κανείς περισσότερα από 1.000 δολάρια για να αγοράσει τα πιο προχωρημένα μοντέλα των Apple, Samsung, Huawei.
Οι χρήσεις επίσης έχουν εξελιχθεί πολύ. Πολύ πέραν της επικοινωνίας, τα smartphones επενδύουν στις υψηλών επιδόσεων φωτογραφικές μηχανές και στις προσωποποιημένες υπηρεσίες μέσω εφαρμογών στους τομείς του ταξιδιού, του τουρισμού, του shopping, του fitness…όχι χωρίς πολεμική για τον όγκο των προσωπικών δεδομένων που συλλέγονται μέσω αυτών των λειτουργιών και την χρήση των δεδομένων αυτών.
«Η αγορά έχει φθάσει σε ένα επίπεδο όπου για να υπάρξει προστιθέμενη αξία, πρέπει να προσφερθεί εμπειρία. Η Apple, που είναι το τέλειο υπόδειγμα αυτής της τάσης, προσπαθεί να είναι λιγότερο εξαρτημένη από το υλικό και τις συσκευές», σύμφωνα με την Ρομπέρτα Κόζα, αναλύτρια του Gartner.
Η Έιμι Γουέμπ, ιδρυτής του «Future Today Institute», προβλέπει μάλιστα στην ετήσια έκθεσή της για τις τάσεις της τεχνολογίας ότι το 2018 «θα είναι η αρχή του τέλους των smartphones».
Προβλέπει μία μετάβαση προς «αόρατα» συνδεδεμένα (στο Ιντερνετ) αντικείμενα (connected objects): ακουστικά εφοδιασμένα με υποδοχείς και μεγάφωνα, δακτυλίδια και βραχιόλια που ανιχνεύουν κινήσεις, συνδεδεμένα γυαλιά». Αυτά τα gadget θα αλλάξουν για πάντα την σχέση μας με τον κόσμο, εισάγοντας την ανθρωπότητα στην εποχή της «επαυξημένης» πραγματικότητας, διαμορφωμένης από την τεχνητή νοημοσύνη.
Άλλοι αναλυτές θεωρούν ότι οι εφευρέσεις αυτές δεν θα εξαφανίσουν τα smartphones, αλλά θα τα συμπληρώσουν.
«Θα υπάρξει μία σύνδεση με τις διαφορετικές συσκευές, όπως δείχνουν τα γυαλιά, που θα μείνουν συνδεδεμένα με το smartphone για μερικά χρόνια ακόμη. Θα συνεχίσει να χρησιμεύει ως γέφυρα ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους: την εργασία, το σπίτι, το αυτοκίνητο κλπ», σύμφωνα με τον Τόμας Χάσον, αντιπρόεδρο και αναλυτή στο Forrester.
«Στο μέτρο που τα ρολόγια, τα γυαλιά, τα ακουστικά ή ακόμη και τα ρούχα θα είναι περισσότερο «συνδεδεμένα» και έξυπνα, θα περάσουμε από το άγγιγμα στην φωνή, και τότε το smartphone “θα εξαφανισθεί”, υπό την έννοια ότι δεν θα βγαίνει πια από την τσέπη ή την τσάντα. Αλλά είναι μία αλλαγή που θα γίνει σιγά-σιγά, θα χρειασθεί τουλάχιστον 5 έως 10 χρόνια για να γίνει, χωρίς να μιλήσουμε για τον χρόνο που είναι αναγκαίος για να υιοθετηθεί από την μάζα», συνοψίζει η Ρομπέρτα Κόζα.
«Η αγορά των smartphones έχει πόρους για να συνεχίσει την ανάπτυξή της για πολλά χρόνια», διαβεβαιώνει ο Ντέιβιντ ΜακΚούιν, αναλυτής της ABI Research.
Πηγή: ΕΘΝΟΣ