Το δίπλωμα οδήγησης, μαζί με την άδεια κυκλοφορίας και την ασφάλεια, είναι τα απαραίτητα έγγραφα που πρέπει να έχεις πάντοτε (μα πάντοτε) με το αυτοκίνητο, όταν οδηγείς.
Σε αντίθεση με τα άλλα δύο, το δίπλωμα οδήγησης συνήθως το κουβαλάμε στο πορτοφόλι, με αποτέλεσμα κάποιες φορές να το ξεχνάμε στο σπίτι μας ή και στην εργασία μας. Με την ευκαιρία, θυμίζουμε πως ισχύει πια 80 ευρώ πρόστιμο για κάτι που κάνουν ΟΛΟΙ οι Έλληνες οδηγοί!
Σε περίπτωση που το ξεχάσεις, αλλά το έχεις κατεβάσει στο κινητό σου τηλέφωνο μέσω της σχετικής εφαρμογής gov.gr wallet, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Σε αντίθετη περίπτωση, η αστυνομία έχει το δικαίωμα να επιβάλλει πρόστιμο.
Ανάλογα με την περίπτωση, το πρόστιμο ξεκινά απο τα 100 € και μπορεί να φτάσει έως τα 600 €. Αυτό συμβαίνει, διότι, οι παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αξιολογούνται με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας (χαμηλός, μεσαίος, υψηλός βαθμός επικινδυνότητας). Ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας, ορίζονται τα ανάλογα πρόστιμα και ποινές για οδήγηση χωρίς δίπλωμα (ή για άλλη παράβαση).
Δίπλωμα οδήγησης: Τα πρόστιμα
υτό που πρέπει να έχεις υπόψη λοιπόν για τις κατηγορίες προστίμων, είναι ότι το τελικό βάρος πέφτει στον δείκτη επικινδυνότητας. Αν σου κάνουν έλεγχο και βρεθεί κάποια παράβαση, το πρόστιμο μπορεί να είναι:
Πρόστιμο έως 100 € για Χαμηλής επικινδυνότητας παραβάσεις.
Πρόστιμο έως 300 € για Μεσαίας επικινδυνότητας παραβάσεις.
Πρόστιμο έως 600 € για Υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις.
Το πιο πιθανό αν δεν έχεις το δίπλωμα οδήγησης μαζί σου, επειδή το ξέχασες, είναι ότι η παράβαση θα κριθεί χαμηλής επικινδυνότητας και θα βεβαιωθεί πρόστιμο 100 €.
Τέλος η οδήγηση τη νύχτα: Ποιοι δε θα μπορούν να κάθονται πίσω από το τιμόνι – Το πρόστιμο
Μια κατηγορία οδηγών θα πρέπει να ξεχάσει την οδήγηση κατά τις προχωρημένες βραδινές ώρες εφόσον πάρει το «πράσινο φως» η πρόταση του Ευρωκοινοβουλίου.
Σημαντικές προσπάθειες για την υλοποίηση του οράματος για μηδενικούς θανάτους από τροχαία ατυχήματα έως το 2050 καταβάλλει η ΕΕ.
Μέχρι στιγμής, οι προσπάθειες έχουν οδηγήσει σε μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα από 51.400 το 2001 σε 19.800 το 2021, αλλά για να επιτευχθεί ο φιλόδοξος στόχος των μηδενικών απωλειών ζωών απαιτείται ακόμα πιο αποφασιστική δράση σε όλα τα μέτωπα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Στο πλαίσιο αυτό, την 1η Μαρτίου του 2023 η Κομισιόν παρουσίασε τις προτάσεις της για τον εκσυγχρονισμό των κανόνων για τις άδειες οδήγησης.
Πρόκειται για κάποιες προτάσεις που εξετάστηκαν από το Ευρωκοινοβούλιο, το οποίο λίγο αργότερα παρουσίασε ορισμένες τροπολογίες. Σε μία από αυτές προβλέπεται επιβολή περιορισμών οδήγησης κατά τις νυχτερινές ώρες, οι οποίοι ωστόσο δεν θα είναι οριζόντιοι, καθώς θα αφορούν μια πολύ συγκεκριμένη κατηγορία οδηγών.
Πρόκειται για όσους είναι είναι αρχάριοι, δηλαδή απέκτησαν πρόσφατα το δίπλωμα οδήγησης, με την απαγόρευση κυλοφορίας να εφαρμόζεται από τα μεσάνυχτα έως και τις 6.00 π.μ.
Μεταξύ άλλων, για τους αρχάριους οδηγούς, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προτείνει μείωση της επιτρεπόμενης ταχύτητας εκτός των αστικών περιοχών στα 90 χλμ./ώρα, αλλά και αυστηρότερες κυρώσεις όταν οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, κινούνται με υπερβολική ταχύτητα και οδηγούν χωρίς άδεια κυκλοφορίας.
Τέλος, προτείνεται οι αρχάριοι οδηγοί να μπορούν να οδηγούν μόνο οχήματα βάρους έως 1.800 κιλών. Στο πλαίσιο αυτό, για να μπορέσουν να οδηγήσουν μεγαλύτερου βάρους ΙΧ θα πρέπει να αναβαθμίσουν το δίπλωμά τους σε Β+.
Σημειώνεται ότι για να «απαλλαχθούν» από το σύνολο των προαναφερθέντων περιορισμών οι αρχάριοι οδηγοί και να μπορούν να αναβαθμίσουν το δίπλωμά τους σε “B+” τότε θα πρέπει να παρέλθει μια δοκιμαστική περίοδος, η οποία θα έχει διάρκεια δύο ετών.