Οι ψηφιακοί ρουφιάνοι
Οι της πληροφορικής που ασχολούνται με το Διαδίκτυο γνωρίζουν πολύ καλά ότι όλο το μάρκετινγκ, οι δημόσιες σχέσεις και η διαφήμιση του e-business στηρίζονται σε εργαλεία ανάλυσης της συμπεριφοράς των επισκεπτών των δικτυακών τόπων προκειμένου να προβλέψουν τις αγοραστικές τάσεις και τις προτιμήσεις των εν δυνάμει πελατών τους.
Επίσης, όπως έχει καταμετρήσει η διεθνής εταιρεία συμβούλων Deloitte Consulting, τέτοια εργαλεία προγνωστικής ανάλυσης (predictive analysis) χρησιμοποιεί ήδη το 14% των διευθύνσεων προσωπικού των επιχειρήσεων προτού προσλάβουν ή δώσουν προαγωγή σε στελέχη. Πρόκειται γενικά για αλγορίθμους και προγραμματιστικά εργαλεία που βασίζονται στη στατιστική και στους νόμους πιθανοτήτων, παραπλήσια εκείνων που χρησιμοποιούν οι κοινωνιολόγοι στις αναλύσεις τους ή οι πολιτικοί αναλυτές στις σφυγμομετρήσεις τους.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ακόμη και ο πιο ανίδεος πολίτης έχει υποψιαστεί την ύπαρξή τους όταν τα σουπερμάρκετ του προσφέρουν μια δικής τους έκδοσης εκπτωτική κάρτα αγορών. Ωστόσο χρειάζεται να επισημάνουμε μια λεπτή διαφορά: τα παραδοσιακά προγράμματα εξόρυξης δεδομένων (data mining) προσέφεραν στις επιχειρήσεις μια πολύ καλή ακτινοσκόπηση της τρέχουσας στάσης των πελατών ή συνεργατών τους.
Τα νέα προγράμματα προγνωστικής ανάλυσης ανιχνεύουν συμπεριφορές και τάσεις προκειμένου να προσφέρουν προβλέψεις για τη στάση τους στο μέλλον.