Η κυρία Νταουτφάιρ δεν θα προσέξει άλλα παιδιά. Ο καθηγητής Τζον Κίτινγκ θα σταματήσει να εμπνέει φοιτητές να αδράξουν τη μέρα και ο ψυχολόγος Σον Μαγκουάρ δεν θα βοηθήσει άλλες διάνοιες να βρουν τον δρόμο τους στη ζωή. Η φωνή του ραδιοφώνου των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στο Βιετνάμ σίγησε για πάντα το μεσημέρι της 11ης Αυγούστου, όταν ο διάσημος ηθοποιός Ρόμπιν Ουίλιαμς βρέθηκε νεκρός (σε ηλικία 63 ετών) στο σπίτι του, στην Καλιφόρνια. Ο θάνατός του χαρακτηρίστηκε από την πρώτη στιγμή αυτοκτονία, αποτέλεσμα της μακροχρόνιας μάχης του με την κατάθλιψη.
Σύμφωνα με την αστυνομία της κομητείας Μαρίν, ο ηθοποιός βρέθηκε «αναίσθητος χωρίς να αναπνέει» το μεσημέρι της Δευτέρας, ύστερα από τηλεφώνημα που είχε γίνει λίγο νωρίτερα στις Αρχές. «Στην παρούσα φάση, η ιατροδικαστική υπηρεσία υποπτεύεται ότι ο θάνατός του είναι αποτέλεσμα αυτοκτονίας λόγω ασφυξίας» αναφέρει η επίσημη ανακοίνωση, επισημαίνοντας ωστόσο ότι θα ακολουθήσει εκτενής ιατροδικαστική και τοξικολογική εξέταση. Ο εκπρόσωπος Τύπου του επιβεβαίωσε την είδηση του θανάτου του λίγο αργότερα, τονίζοντας ότι ο ηθοποιός έδινε μάχη με βαριάς μορφής κατάθλιψη το τελευταίο διάστημα.
Η εν λόγω ψυχική νόσος ωστόσο ήταν μονάχα ένας από τους «δαίμονες» που βασάνιζαν τον ηθοποιό. Κατά τη δεκαετία του ’70 και του ’80 ο Ρόμπιν Ουίλιαμς έδινε μάχη με τον εθισμό του στην κοκαΐνη, κάτι που κατάφερε να ξεπεράσει μετά το σοκ που του προκάλεσε ο θάνατος του καλού του φίλου Τζον Μπελούσι από υπερβολική δόση. Τον Αύγουστο του 2006 εισήχθη σε κλινική αποτοξίνωσης ύστερα από παρέμβαση της οικογένειάς του, καθώς -όπως παραδέχτηκε αργότερα- ήταν αλκοολικός. Μάλιστα, είχε κάνει υποτροπή ύστερα από 20 χρόνια νηφαλιότητας, το 2003, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του «The Big White». Το 2010 είχε δηλώσει σε συνέντευξή του στον «Guardian» ότι εξακολουθούσε να δίνει το «παρών» εβδομαδιαία στις συναντήσεις των Ανώνυμων Αλκοολικών, ενώ λίγες εβδομάδες πριν από την αυτοκτονία του, τον Ιούνιο, είχε εισαχθεί σε κλινική της Μινεσότα. Ο εκπρόσωπος Τύπου του είχε δηλώσει τότε πως, ύστερα από αλλεπάλληλα επαγγελματικά projects, είχε αδράξει την ευκαιρία να εστιάσει εκ νέου στη δέσμευσή του να παραμείνει νηφάλιος, για την οποία μάλιστα ήταν εξαιρετικά περήφανος.
H πολυτάραχη ζωή του και τα δύο διαζύγια
Από τον κυκεώνα των εξαρτήσεων που τον ταλαιπωρούσαν δεν θα μπορούσε φυσικά να βγει αλώβητη και η προσωπική του ζωή, η οποία είχε πολλά σκαμπανεβάσματα. Πριν από τον γάμο του με τη νυν σύζυγό του, τη γραφίστρια Σούζαν Σνάιντερ (τον Οκτώβριο του 2011), ο Ρόμπιν Ουίλιαμς είχε ανέβει άλλες δύο φορές τα σκαλιά της εκκλησίας και είχε αποκτήσει τρία παιδιά. Το 1978 παντρεύτηκε τη Βαλερί Βελάρντι, με την οποία απέκτησε τον 31χρονο σήμερα Ζάκαρι. Ο γάμος τους ωστόσο δεν μακροημέρευσε, εξαιτίας της απιστίας του με τη σερβιτόρα Μισέλ Κάρτερ το 1984, που οδήγησε το ζεύγος στο διαζύγιο το 1988. Σαν να μην έφτανε αυτό, η Κάρτερ έκανε αγωγή στον Ουίλιαμς το 1986 ισχυριζόμενη ότι της μετέδωσε τον ιό του έρπητα, ωστόσο η υπόθεση λύθηκε τελικά εξωδικαστικά. Ο Απρίλιος του 1989 τον βρήκε παντρεμένο με την νταντά του γιου του, Μάρσα Γκάρσις, η οποία μάλιστα ήταν ήδη έγκυος στην κόρη τους Ζέλντα, 25 ετών σήμερα. Το ζευγάρι απέκτησε ακόμα ένα παιδί, τον 22χρονο σήμερα Κόντι, προτού χωρίσει τον Μάρτιο του 2008.
ΑΔΡΑΞΕ ΤΗ ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΕΡΕ ΓΕΛΙΟ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ
Μια καριέρα γεμάτη επιτυχίες, βραβεία και ένα Οσκαρ! Από τον τηλεοπτικό εξωγήινο Μορκ στο «Καλημέρα, Βιετνάμ»,στον «Κύκλο των χαμένων ποιητών και την «Κυρία Ντάουτφαϊρ»
Οταν αποκάλυψε για πρώτη φορά στον πατέρα του το όνειρό του να γίνει ηθοποιός, εκείνος τον είχε συμβουλεύσει να βρει για ασφάλεια και ένα άλλο επάγγελμα, όπως ηλεκτροσυγκολλητής. Αν και ο Ρόμπιν Ουίλιαμς τον ευχαρίστησε δημόσια για τη συμβουλή του, το 1998, όταν ανέβηκε στη σκηνή να παραλάβει το Οσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον ρόλο του ψυχιάτρου στο «Good Will Hunting», η πορεία του στον κινηματογράφο ήταν τέτοια που δεν χρειάστηκε άλλη πηγή εισοδήματος.
Το όνομά του έγινε για πρώτη φορά γνωστό το 1978. Μέσα από τον ρόλο του εξωγήινου Μορκ στην τηλεοπτική σειρά «Mork & Mindy» έμπαινε επί τέσσερα χρόνια στα αμερικανικά σπίτια και σκόρπιζε το γέλιο. Παρά το γεγονός ότι ουδείς αμφέβαλλε για το γνήσιο κωμικό του ταλέντο, στη διάρκεια της 35ετούς καριέρας του ξεδίπλωσε όλη την γκάμα της υποκριτικής του ικανότητας, αποδεικνύοντας ότι είχε το σπάνιο χάρισμα να προκαλεί με την ίδια άνεση και το κλάμα.
Ο πρώτος σημαντικός κινηματογραφικός ρόλος του ήρθε το 1987 με την ταινία «Good morning Vietnam», όπου συχνά παρέκκλινε από το σενάριο και έβαζε την προσωπική του πινελιά στον ρόλο του dj Αντριαν Κρόνερ, κερδίζοντας την πρώτη του υποψηφιότητα για Οσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου. Η δεύτερη φορά που φλέρταρε με το χρυσό αγαλματίδιο ήταν δύο χρόνια αργότερα, μέσα από τον ρόλο του καθηγητή Τζον Κίτινγκ στον «Κύκλο των χαμένων ποιητών», με τη φράση «carpe diem» (άδραξε τη μέρα) να μένει στην κινηματογραφική ιστορία. Τη δραματική πλευρά του ταλέντου του είχε την ευκαιρία να τη δείξει και πάλι το 1991 μέσα από την ταινία «Awakenings», στο πλευρό του Ρόμπερτ ντε Νίρο, και έναν χρόνο αργότερα μέσα από την ταινία «The Fisher King», όπου έχασε για τρίτη φορά το Οσκαρ από τον Αντονι Χόπκινς στη «Σιωπή των αμνών».
Η αγάπη του για την κωμωδία δεν έσβησε ποτέ. Υποδύθηκε τον Πίτερ Παν δίπλα στον Ντάστιν Χόφμαν στην κινηματογραφική μεταφορά του «Hook» από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ το 1991 και εν συνεχεία δάνεισε τη φωνή του στο τζίνι του «Aladdin». Η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία της καριέρας του ήρθε ωστόσο με την «Κυρία Ντάουτφαϊρ», όπου υποδύθηκε την ηλικιωμένη Σκοτσέζα νταντά και κατέκτησε τη δεύτερη θέση στο box office το 1993, πίσω από το «Jurassic Park». «Αρχικά ακουγόμουν σαν τη Μάργκαρετ Θάτσερ. Κατατρόμαξα τα παιδιά» είχε πει για τον ρόλο του στην τόσο επιτυχημένη ταινία, για την οποία μάλιστα είχε κυκλοφορήσει η φήμη τον περασμένο Απρίλιο ότι θα γυριζόταν και σίκουελ. Ανατριχίλα προκαλεί λόγω των εξελίξεων η ατάκα «Η αυτοκτονία είναι μια μόνιμη λύση σε προσωρινά προβλήματα», που ξεστόμισε ο ηθοποιός στην ταινία του 2009 «Ο καλύτερος μπαμπάς του κόσμου». Εκεί υποδυόταν έναν καθηγητή αγγλικών και ανύπαντρο πατέρα που σκηνοθέτησε την αυτοκτονία του γιου του για να αποφύγει τα σχόλια επειδή τον βρήκε νεκρό από ασφυξία κατά τη διάρκεια ερωτικού παιχνιδιού.
Υποδύθηκε τον Θίοντορ Ρούσβελτ στις ταινίες «Night at the museum» και δάνεισε τη φωνή του και στον Ρέιμον του «Happy Feet 2», ενώ άφησε πίσω του τρία ανολοκλήρωτα projects, μεταξύ των οποίων το σίκουελ του «Night at the museum» και η οικογενειακή κομεντί «Merry Friggin’ Christmas».
Το μήνυμα από την κόρη του Ζέλντα
Με ένα απόσπασμα από τον «Μικρό πρίγκιπα», που περιέχει τη χαρακτηριστική φράση «Σε ένα από τα αστέρια θα ζω», επέλεξε να πει μέσα από το twitter το δικό της συγκινητικό «αντίο» στον Ρόμπιν Ουίλιαμς η Ζέλντα. «Σ’ αγαπώ. Μου λείπεις. Θα προσπαθήσω να συνεχίσω να κοιτάζω ψηλά» συμπλήρωσε η ίδια κάτω από το post.
Η σύζυγός του Σούζαν Σνάιντερ βρήκε τη δύναμη και τις λέξεις για να εκφράσει τη θλίψη της με ανακοίνωσή της στους «New York Times». «Σήμερα το πρωί έχασα τον σύζυγο και καλύτερό μου φίλο, την ίδια στιγμή που ο κόσμος έχασε έναν από τους πιο αγαπητούς καλλιτέχνες και μία από τις πιο υπέροχες ανθρώπινες υπάρξεις. Είμαι συντετριμμένη» έγραψε.
Ενα από τα πρώτα συλλυπητήρια μηνύματα για τον χαμό του ήταν και του Μπαράκ Ομπάμα. «Ο Ρόμπιν Ουίλιαμς, αεροπόρος, γιατρός, τζίνι, νταντά, πρόεδρος, καθηγητής, Πίτερ Παν και ό,τι άλλο εκπροσωπούσε ανάμεσα σε αυτούς τους ρόλους. Αλλά ήταν μοναδικός» ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο Αμερικανός πρόεδρος, τη ίδια στιγμή που στο twitter οι συνάδελφοί του εξέφραζαν το σοκ τους για την ξαφνική απώλεια.
Η κινηματογραφική κόρη του από την ταινία «Η κυρία Ντάουτφαϊρ» Μάρα Γουίλσον δήλωσε ταραγμένη και πολύ θλιμμένη από την είδηση, όπως και η κινηματογραφική του σύζυγος Σάλι Φιλντ, ενώ ο Ελληνας σκηνοθέτης του «Happy Feet» Τζορτζ Μίλερ δήλωσε σοκαρισμένος, καθώς το ίδιο πρωί, πριν πληροφορηθεί τον θάνατό του, σκεπτόταν ένα ρόλο που θα ήθελε να παίξει ο Ουίλιαμς.
Συγκινητική είναι, τέλος, η αντίδραση των οικογενειών των ασθενών που βοηθούσε ο Ρόμπιν Ουίλιαμς, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας . Οπως ακριβώς ο φοιτητής Ιατρικής που υποδύθηκε στην ταινία «Patch Adams», έτσι και στην πραγματική ζωή ο 63χρονος σταρ φρόντιζε να σκορπά το γέλιο σε άρρωστα παιδιά που το είχαν ανάγκη, με τις οικογένειές τους να τον χαρακτηρίζουν «Αστεία Μητέρα Τερέζα».
Γοητευμένος από την αρχαία Ελλάδα
Το ελληνικό κοινό τον λάτρεψε, όμως κι εκείνος δεν έκρυψε ποτέ την αγάπη και τον σεβασμό του για τη χώρα μας. «Η ανθρωπότητα οφείλει να υποκλίνεται στην ελληνική Ιστορία. Μπορεί η οικονομία της χώρας σας να μην πηγαίνει καλά, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είστε ανίσχυροι» είχε πει σε συνέντευξή του το 2011 στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα».
«Τα οικονομικά δεδομένα αλλάζουν συνεχώς για όλους. Αυτό που δεν αλλάζει είναι η κληρονομιά, η ταυτότητά σας. Ο Παρθενώνας δεν φεύγει από την Αθήνα. Είναι ακόμα εκεί για να θυμίζει ότι η πρόοδος και η ακμή μπορούν να επιστρέψουν» επισήμανε, ενώ είχε αποκαλύψει ότι είχε κάνει διακοπές με σκάφος στα ελληνικά νησιά και πως δεν ήταν αρκετό για να δει όλα όσα έχει διαβάσει στη μυθολογία. «Στην Αγγλία, για παράδειγμα, δεν πήγα πουθενά. Τι να δω; Το παλάτι του Μπάκιγχαμ; Δεν με νοιάζει. Οπως κι αν πάω στη Γερμανία, δεν θα πάω να δω το Τείχος του Βερολίνου. Ωστόσο τη Δήλο, τον Παρθενώνα και τις Μυκήνες δεν μπορείς να τα αγνοήσεις».
«Αντίο, Ρόμπιν, αντίο, φίλε. Ησουν στ’ αλήθεια υπέροχος. Χαιρετισμούς στον Μπελούσι. Αντίο…» έγραψε ο ηθοποιός Νίκος Ορφανός στην προσωπική του σελίδα στο facebook, ενώ ο Χάρης Μαυρουδής σημείωσε: «Θλίψη, μόνο θλίψη». «Είμαι συγκλονισμένη βαθιά, κυρίως όταν έμαθα ότι πάλευε με την κατάθλιψη. Τρέμω στην ιδέα των εξαιρέσεων που επιβεβαιώνουν τον κανόνα» ανέφερε σε ανάρτησή της η Κωνσταντίνα Μιχαήλ.