Ας μιλήσουμε για τους influencers. Είμαι σίγουρος ότι όλοι τους γνωρίζουμε. Αυτοί οι απίστευτα “ταλαντούχοι” άνθρωποι που μας δείχνουν πώς να ζούμε τη ζωή μας.
Που με την καθημερινή τους αναβάθμιση του προσωπικού τους brand, μας κάνουν να αναρωτιόμαστε πώς καταφέρνουμε να υπάρχουμε χωρίς να έχουμε τουλάχιστον 1.000.000 followers και ένα τεράστιο λογαριασμό στην τράπεζα γεμάτο με χρήματα που αποκτήθηκαν κάπως… περίεργα.
Αλλά μην ανησυχείτε! Δεν χρειάζεται να αισθάνεστε μειονεκτικά. Ο κόσμος των influencers είναι γεμάτος “αξιοθαύμαστες” αξίες, όπως η διαφάνεια, η αυθεντικότητα και η εντιμότητα (όχι).
Ας ρίξουμε μια ματιά στο θαυμαστό κόσμο τους. Αν έχεις ποτέ αναρωτηθεί γιατί οι influencers καταφέρνουν να κερδίζουν τόσα χρήματα απλά κάνοντας scroll στα social media και ποστάροντας φωτογραφίες του καφέ τους, της νέας τους τσάντας ή του fitness τους προγράμματος, η απάντηση είναι απλή: γιατί κάνουν ακριβώς αυτό που εμείς οι υπόλοιποι δεν κάνουμε. Το τίποτα. Και το τίποτα έχει εμπορική αξία όταν το πουλάς με την κατάλληλη δόση ψευδαίσθησης και αυτοεκτίμησης.
Το σπουδαίο τους είναι ότι μας διδάσκουν καθημερινά πως ο κόσμος μπορεί να αλλάξει αν αγοράσεις τη σωστή κρέμα προσώπου ή αν φορέσεις το “ιδανικό” outfit που θα σε κάνει να νιώσεις ξεχωριστός (εφόσον φυσικά το ακολουθήσουν τουλάχιστον 100.000 άτομα και το “like” δεν αργήσει). Μιλάμε για πραγματικούς ήρωες της καθημερινότητας, που έχουν καταφέρει να μετατρέψουν τις συνήθειες τους σε κάτι που λατρεύει ο κόσμος… ή τουλάχιστον οι διαφημιστές.
Αλλά ας μην ξεχνάμε την “ευγενική” τους πλευρά. Όλοι αυτοί οι εμπνευσμένοι “ακτιβιστές” της μόδας και της ομορφιάς συχνά αφιερώνουν ένα μικρό μέρος της ημέρας τους για να προωθήσουν την αλληλεγγύη και να μιλήσουν για κοινωνικά θέματα. Φυσικά, ο τρόπος που το κάνουν είναι απαραίτητος για να διατηρηθεί η ισχυρή τους εικόνα: ένα post στο Instagram ή μια ιστορία στο TikTok με κάποιο συγκινητικό μήνυμα και μια καμπάνια που “υποστηρίζει” μια φιλανθρωπία. Αλλά μην ανησυχείτε, θα το προωθήσουν με το ίδιο πάθος που προωθούν την τελευταία μάρκα τσιχλών.
Και φυσικά, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το πιο “υψηλό επίπεδο” των influencers: τα λεφτά. Όταν βλέπεις μια influencer να ποστάρει μια φωτογραφία με το ρολόι των 50.000 ευρώ, θυμήσου ότι δεν πρόκειται για κάποιο προϊόν που αγοράστηκε από ανάγκη, αλλά για μια επένδυση στην προσωπική της εικόνα και φυσικά, το χρυσό deal με την εταιρεία που κατασκευάζει τα ρολόγια (και όλα αυτά για την “αυθεντικότητα”). Η αλήθεια είναι ότι η κανονική ζωή με τις ρουτίνες της και τα καθημερινά προβλήματα είναι τόσο παρελθόν για αυτούς που η λέξη “αυτονομία” αποκτά άλλες διαστάσεις όταν η κύρια πηγή εισοδήματος είναι τα likes και τα σχόλια.
Με άλλα λόγια, η πραγματική αξία της προσωπικότητας ενός influencer είναι στην εμπορική του δύναμη. Όχι στο τι κάνει για τους άλλους, αλλά στο τι μπορεί να κάνει για τον ίδιο του τον λογαριασμό και την τσέπη του. Γιατί, τελικά, όλη αυτή η αυθεντικότητα και η φιλανθρωπία εξαντλούνται εκεί που ξεκινάει το επόμενο διαφημιστικό συνεργείο και το μεγάλο κουπόνι για αεροπορικές πτήσεις που θα τον/την φέρει στον επόμενο παράδεισο του Instagram.
Ας είμαστε λοιπόν ειλικρινείς: οι influencers δεν χρειάζονται την “πραγματική ζωή”. Αυτή είναι πολύ βαρετή και δύσκολη για να την πουλήσουν.
Ας τους αφήσουμε να χαίρονται τον κόσμο τους, όπου η αγάπη για την πραγματικότητα κοστίζει περισσότερο από ό,τι ένα φίλτρο στο Instagram.
Με θερμά διαδικτυακά φιλιά,
Η ομάδα “Ειρωνίας & Αληθειών”