Ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης περνά στην αντεπίθεση, διαψεύδοντας την Αττική Οδό, σχετικά με τις συνθήκες εγκλωβισμού χιλιάδων πολιτών στον αυτοκινητόδρομο.
Στην ανακοίνωση, το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας κάνει λόγο για ψευδείς ισχυρισμούς της Αττικής Οδού και διαψεύδει ότι τέθηκε από τη συγκεκριμένη εταιρεία αίτημα «προληπτικής απαγόρευσης των φορτηγών-βαρέων οχημάτων από το βράδυ της Κυριακής 23 Ιανουαρίου».
Οπως σημειώνει το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης, «στη σύσκεψη της 23ης Ιανουαρίου αποφασίστηκε ότι σε ό,τι αφορά στα βαρέα οχήματα θα γινόταν αξιολόγηση της κατάστασης νωρίς το πρωί της Δευτέρας».
Τονίζει δε πως όλες οι εταιρείες διαχείρισης, μεταξύ των οποίων και οι Αττικές Διαδρομές, εγγυήθηκαν ότι μπορούν να διαχειριστούν το φαινόμενο και να μείνουν ανοιχτοί οι δρόμοι.
«Ειδικά για την εταιρεία ”ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΕ”, επαναλαμβάνουμε ότι διαβεβαίωσαν ότι ήταν σε πλήρη ετοιμότητα για την αντιμετώπιση προβλημάτων λόγω χιονοπτώσεων και παγετού στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς τους» αναφέρει το υπουργείο, και υπογραμμίζει ότι «επιπρόσθετα, η εταιρεία διαβεβαίωσε ότι διαθέτει περισσότερα οχήματα εκχιονισμού από τη συμβατική της υποχρέωση. Συγκεκριμένα, 35 εκχιονιστικά οχήματα σε 70 χλμ. (δηλαδή, ένα όχημα ανά δύο χιλιόμετρα)».
Επιπλέον, το υπουργείο σημειώνει ότι στη Νέα Οδό, «σε πλήρη συνεργασία με την Τροχαία, είχαμε μια πετυχημένη διαχείριση της δύσκολης κατάστασης», και διερωτάται: «Γιατί, λοιπόν, στην περίπτωση της Νέα Οδού (Αθηνών-Λαμίας) είχαμε την απόλυτα επιτυχημένη διαχείριση, ενώ στην περίπτωση της Αττικής Οδού τη χείριστη διαχείριση, σε πλήρη αντίθεση με τις υποσχέσεις και δεσμεύσεις της εταιρείας και της εξουσιοδότησης από τη σύσκεψη;».
Στην ανακοίνωση του υπουργείου επισημαίνεται ακόμη: «Η αποδοχή της απαίτησης για 2.000 ευρώ αποζημίωση σε κάθε εγκλωβισμένο αυτοκίνητο, δεν σημαίνει ταυτόχρονα και αποδοχή της ευθύνης για την τραγική διαχείριση της Αττικής Οδού;».
Για να καταλήξει το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης: «Είναι κατανοητό ότι η εταιρεία προσπαθεί να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της, ενόψει πιθανών νομικών διεκδικήσεων και επιβολής διοικητικών κυρώσεων. Δική μας υποχρέωση είναι η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος».
Νωρίτερα, η Αττική Οδός σε ανακοίνωσή της είχε επιρρίψει την ευθύνη στο υπουργείο και στην Τροχαία, υποστηρίζοντας πως η ίδια είχε ζητήσει την απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών από την Κυριακή το βράδυ -όπως είχε γίνει και στην κακοκαιρία «Μήδεια» (13-17 Φεβρουαρίου 2021)-, κάτι που, όπως αναφέρει, επανέλαβε και στη συντονιστική σύσκεψη της 23ης Ιανουαρίου.
Η Αττική Οδός υποστηρίζει ακόμη πως «ειδικά σε ό,τι αφορά τα φορτηγά […], ο Υπουργός Πολιτικής Προστασίας τοποθετήθηκε σαφώς, λέγοντας ότι πρέπει να διασφαλιστεί η οικονομική-εφοδιαστική αλυσίδα» και ότι υπογράμμισε πως «το Κράτος δεν μπορεί να κλείνει δρόμους προληπτικά και πρότεινε να υπάρχει στενή συνεργασία Τροχαίας και Παραχωρησιούχων, με σύσταση η Τροχαία να παρεμβαίνει όπου απαιτείται είτε με ακινητοποίηση των φορτηγών ή να διοχετεύονται πίσω από αλατιέρες για να μπορούν να κινηθούν. Στην πρόταση αυτή συμφώνησε και η Αστυνομία».
Υπενθυμίζεται ότι από το βράδυ της Δευτέρας ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης είχε επιρρίψει ευθύνες στην Αττική Οδό για το χάος, ενώ την επομένη παραιτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικής Οδού, Βασίλης Χαλκιάς. Επίσης, είχε προηγηθεί η αποδοχή από την Εταιρεία της αποζημίωσης 2.000 ευρώ ανά όχημα, έπειτα από αίτημα του πρωθυπουργού, κάτι το οποίο ζήτησε να καταβληθεί άμεσα ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής σήμερα, σε συνάντησή του με εκπροσώπους της Αττικής Οδού.
Ακολουθεί η ανακοίνωση του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης:
1. Διαψεύδουμε κατηγορηματικά: (α) ότι στις δύο συσκέψεις (21ης και 23ης Ιανουαρίου) τέθηκε από τη συγκεκριμένη εταιρεία αίτημα «προληπτικής απαγόρευσης των φορτηγών-βαρέων οχημάτων από το βράδυ της Κυριακής 23 Ιανουαρίου». (β) ότι «όλοι οι παρόντες παραχωρησιούχοι/λειτουργοί αυτοκινητοδρόμων συμφώνησαν στην πρόταση για την προληπτική και σε κάθε περίπτωση έγκαιρη απαγόρευση των φορτηγών».
2. Αντίθετα με τους ψευδείς ισχυρισμούς της εταιρείας, στη σύσκεψη της 23ης Ιανουαρίου αποφασίστηκε ότι σε ό,τι αφορά στα βαρέα οχήματα θα γινόταν αξιολόγηση της κατάστασης νωρίς το πρωί της Δευτέρας, στη βάση της εξέλιξης και της σφοδρότητας του φαινομένου. Αυτό άλλωστε συνέβη στην περίπτωση της Νέας Οδού (Αθηνών-Λαμίας), τη Δευτέρα το πρωί.
3. Οι εταιρείες διαχείρισης, μεταξύ των οποίων και οι Αττικές Διαδρομές, εγγυήθηκαν ότι μπορούν να διαχειριστούν το φαινόμενο και να μείνουν ανοιχτοί οι δρόμοι.
4. Ειδικότερα δε σε ό,τι αφορά την εταιρεία «ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΕ» επαναλαμβάνουμε ότι διαβεβαίωσαν ότι ήταν σε πλήρη ετοιμότητα για την αντιμετώπιση προβλημάτων λόγω χιονοπτώσεων και παγετού στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς τους. Επιπρόσθετα, η εταιρεία διαβεβαίωσε ότι διαθέτει περισσότερα οχήματα εκχιονισμού από τη συμβατική της υποχρέωση. Συγκεκριμένα, 35 εκχιονιστικά οχήματα σε 70 χλμ. (δηλαδή, ένα όχημα ανά δύο χλμ.).
5. Η απόφαση της σύσκεψης υλοποιήθηκε στην περίπτωση της Νέας Οδού για την οποία ίσχυαν ακριβώς τα ίδια. Εκεί, σε πλήρη συνεργασία με την Τροχαία είχαμε μια πετυχημένη διαχείριση της δύσκολης κατάστασης. Γιατί, λοιπόν, στην περίπτωση της Νέα Οδού (Αθηνών-Λαμίας) είχαμε την απόλυτα επιτυχημένη διαχείριση ενώ στην περίπτωση της Αττικής Οδού τη χείριστη διαχείριση, σε πλήρη αντίθεση με τις υποσχέσεις και δεσμεύσεις της εταιρείας και της εξουσιοδότησης από τη σύσκεψη;
6. Η αποδοχή της απαίτησης για 2.000 ευρώ αποζημίωση σε κάθε εγκλωβισμένο αυτοκίνητο δεν σημαίνει ταυτόχρονα και αποδοχή της ευθύνης για την τραγική διαχείριση της Αττικής Οδού; Ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας τόνιζε την Τρίτη το βράδυ ότι «ως προϊστάμενος ενός ολόκληρου μηχανισμού αισθάνομαι την ανάγκη να διευκολύνω την εταιρεία και να υποβάλλω την παραίτησή μου».
Είναι κατανοητό ότι η εταιρεία προσπαθεί να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της, ενόψει πιθανών νομικών διεκδικήσεων και επιβολής διοικητικών κυρώσεων. Δική μας υποχρέωση είναι η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος.