H Amal Alamuddin παντρεύτηκε τον George Clooney τον Σεπτέμβρη κι από τότε το όνομά της ‘παίζει’ παντού από περιοδικά lifestyle μέχρι τηλεοπτικές, ενημερωτικές εκπομπές ανά τον κόσμο. Η όμορφη δικηγόρος που ήρθε στην Αθήνα για λίγες μέρες στα πλαίσια της εκστρατείας για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα, έχει δημιουργήσει θετικές εντυπώσεις τόσο με το απαράμιλλο στιλ της όσο και με την προσωπικότητα της. Η είδηση των τελευταίων ημερών ότι επέλεξε να αλλάξει –τουλάχιστον επαγγελματικά- το όνομά της και να πάρει αυτό του συζύγου της, προκάλεσε ακόμα περισσότερες συζητήσεις.
Η 36χρονη Amal ειδικεύεται στο διεθνές και ποινικό δίκαιο και στα ανθρώπινα δικαιώματα, μιλάει γαλλικά και αραβικά και θεωρείται πολύ καλή επαγγελματίας. Η κυρία Clooney είναι μια δυναμική και ανεξάρτητη γυναίκα που δεν δείχνει να έχει ανάγκη τον διάσημο σύζυγό της για να επιτύχει. Γιατί, λοιπόν, αποφάσισε να πάρει το επίθετό του; Ενώ οι λόγοι που κάθε γυναίκα αποφασίζει να μην κρατήσει το πατρικό της είναι πέρα για πέρα προσωπικοί, η περίπτωση της διάσημης δικηγόρου προκάλεσε αντιδράσεις και προβληματισμούς που σχολιάστηκαν από το CNN μέχρι τα πάνελ τηλεοπτικών εκπομπών. Διάφορες φεμινιστικές ομάδες είδαν με κακό μάτι την απόφαση της Amal –που ακόμα δεν ξέρουμε αν κράτησε μόνο το Clooney ή θα αποκαλείται Alamuddin-Clooney- ενώ κάποιοι άλλοι έσπευσαν να την υποστηρίξουν λέγοντας ότι ‘δεν είναι δουλειά κανενός’.
Όπως πολύ σωστά παρατηρεί η δημοσιογράφος Eleanor Robertson στην βρετανική εφημερίδα The Guardian- που επίσης ασχολήθηκε με τις φεμινιστικές φωνές που αντέδρασαν όταν είδαν το επίθετο της Amal να έχει αλλάξει σε Clooney στην ιστοσελίδα του δικηγορικού γραφείου που δουλεύει- μια τέτοια απόφαση δεν μπορεί να παρθεί ανεξάρτητα από την κουλτούρα και τα ερεθίσματα που λαμβάνει η κάθε γυναίκας στη ζωή της. Δεδομένου ότι στην κοινωνία που ζει η Amal, κάθε γυναίκα έχει το δικαίωμα επιλογής, να κρατήσει ή να αλλάξει το επίθετό της, οι πραγματικοί λόγοι που την οδήγησαν σε αυτό φαίνονται ασήμαντοι στα πλαίσια μιας σοβαρής αναμέτρησης απόψεων. Η λογική (ή η υποσυνείδητη επιλογή) που έχουμε οι περισσότερες γυναίκες ότι εφόσον πλέον μπορούμε, θα επιλέξουμε να μην αλλάξουμε το επίθετό μας, δεν υποδηλώνει ταυτόχρονα ότι μια γυναίκα που αποφασίζει το αντίθετο είτε για ρομαντικούς λόγους είτε ακόμα και για επαγγελματικούς, επιλέγει ουσιαστικά να γίνει η νέα ‘Κώσταινα’ όπως κάποτε ήταν η γιαγιά της. Αν, δηλαδή, είχε κάτι παρόμοιο στη χώρα που μεγάλωσε. Γιατί άλλο αντίκτυπο θα είχε στην Ελλάδα μια τέτοια απόφαση και άλλο στο Λίβανο ή στο Λονδίνο.
Οι επιλογές της κάθε γυναίκας γίνονται με βάση το κοινωνικό της πλαίσιο, την ιστορία της οικογένειάς της, τις παραδόσεις της και τα ήθη της και πλέον όταν μιλάμε για μια γυναίκα μεσαίας αστικής τάξης που ζει στην Ευρώπη, η επιλογή επιθέτου δεν έχει να κάνει με την αυτονομία της απαραίτητα ούτε με την προσωπική της ταυτότητα. Όσο λογικό είναι για την Amal να κρατήσει το επίθετό της τόσο λογικό είναι και να το αλλάξει. Οποιαδήποτε άλλη ερμηνεία έξω από τα κοινωνικά και χωροταξικά πλαίσια στα οποία κινείται η Amal είναι άτοπη. Γιατί τα συμπεράσματα θα ήταν τελείως διαφορετικά αν μιλούσαμε για μια γυναίκα που ζει σε μια πατριαρχική ή καταπιεστική κοινωνία και που ακόμα προσπαθεί να διεκδικήσει τα αυτονόητα.
πηγή:kathimerini.gr