Ο υδράργυρος «χτυπάει κόκκινο» στη Νότια Σινική θάλασσα, όπου Κίνα και ΗΠΑ ερίζουν για την κυριαρχία της περιοχής, καθώς στη θαλάσσια σκακιέρα, μπήκε από σήμερα, για πρώτη φορά στα χρονικά, ο στόλος της Ρωσίας με πέντε αντιτορπυλικά και ένα ανθυποβρυχιακό πλοίο. Ο λόγος; Ξεκινούν σήμερα, κοινές ναυτικές ασκήσεις με τον στόλο της Κίνας με την επωνυμία «Joint Sea-2016».
Είναι η πρώτη φορά που ενωμένοι οι Στόλοι Κίνας και Ρωσίας θα «αντιμετωπίσουν» τον αμερικανικό Στόλο που είναι πολύ ισχυρότερος, στα «χαρτιά» τουλάχιστον ακόμα και από τους δύο ενωμένους Στόλους, αλλά μακριά από τις βάσεις του.
Η βάση της έριδας και φυσικά η αιτία που η Ρωσία δεν μπορούσε να αγνοήσει το τεράστιο «σκάκι» που παίζεται στην περιοχή είναι μία: Στην επίμαχη Νότια Σινική Θάλασσα, στα ανοιχτά της περιφέρειας Γκουαντόνγκ, διέρχεται παγκόσμιο εμπόριο ύψους 5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Στις ασκήσεις θα λάβουν μέρος πλοία επιφανείας διαφόρων τύπων, υποβρύχια, αεροσκάφη διαφόρων τύπων, ελικόπτερα που θα επιχειρούν από πλοία, καθώς επίσης και δυνάμεις Πεζοναυτών, όπως ενημέρωσε η κινεζική πλευρά.
Θα εκτελεστούν σενάρια στον τομέα των ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων, επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης (SAR), καθώς επίσης και αποβατική ενέργεια για την κατάληψη νήσου.
Η Θάλασσα της Νότιας Κίνας αποτελεί το αντικείμενο εδαφικής διαφοράς μεταξύ της Κίνας, Βιετνάμ και Φιλιππίνων. Η Κίνα όμως δεν σταματά εκεί. Μαζί με τις εδαφικές διεκδικήσεις της απέναντι σε Ινδία, Μαλαισία, Μπρουνέι και Ινδονησία, πρόκειται για μια συστηματική προσπάθεια εξασφάλισης της περιμέτρου των κινέζικων χωρικών υδάτων. 14.500 χλμ. των θαλάσσιων συνόρων.
Παρά το γεγονός πως η Κίνα διαβεβαίωσε πως πρόκειται για ασκήσεις ρουτίνας, το παραπάνω στοιχείο για τις διεκδικήσεις. σε συνδυασμό με τις ανακοινώσεις Κίνας και Ρωσίας για «εκσυχρονισμό» και αναβάθμιση του ναυτικού τους «στα πρότυπα του 21ου αιώνα» έχουν κάνει ΗΠΑ και Βρετανία να κάθονται σε αναμένα κάρβουνα.
Η Κίνα, στο παρελθόν είχε κατηγορήσει αρκετές φορές, τις ΗΠΑ για το γεγονός πως ανεβάζουν τους τόνους στην περιοχή, αλλά αυτό προφανώς και γινόταν σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει τους δρόμους του εμπορίου, της ενέργειας και των πρώτων υλών που τροφοδοτούν την παραγωγική της μηχανή.
Παρά τις εντάσεις και το συνεχές χτίσιμο τεχνητών νησιών που έχουν ως στόχο να ενισχύσουν τις εδαφικές της διεκδικήσεις, το δικαστήριο της Χάγης, απεφάνθη ότι τα όσα προσπαθεί να αρπάξει η Κίνα δεν έχουν κανένα ιστορικό υπόβαθρο, και μάλιστα, οι κινήσεις της, προκαλούν και περιβαλλοντική καταστροφή στην περιοχή.
Αξίζει να σημειωθεί πως στο διάστημα μεταξύ του 1995 και του 2005, η Κίνα έχει κατασκευάσει ή αγοράσει μεγάλες μονάδες επιφανείας και υποβρύχια από τουλάχιστον 15 διαφορετικές κλάσεις, μειώνοντας το τεχνολογικό χάσμα που τη χώριζε από τα σύγχρονα ναυτικά – με τη Λαϊκή Δημοκρατία να δίνει έμφαση στην επέκταση των δυνατοτήτων της όσον αφορά σε επιχειρήσεις στη Θάλασσα Νότιας Κίνας και στη Θάλασσα των Φιλιππίνων.