Στην απελευθέρωση των προσφορών, έτσι ώστε αυτές να διενεργούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, παρέχοντας τη δυνατότητα στους εμπόρους να ρευστοποιούν αποθέματα ανά πάση στιγμή, προσανατολίζεται το υπουργείο Ανάπτυξης.
Η υφιστάμενη νομοθεσία προβλέπεται,σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή», να αντικατασταθεί με κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή από τις προσφορές, τις προωθητικές ενέργειες και τις εκπτώσεις, ο οποίος θα πρέπει να εκδοθεί με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης έως τις 7 Οκτωβρίου 2014.
Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης υποστηρίζουν ότι, αν και ο κώδικας θα παρέχει μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων στους εμπόρους, στην πραγματικότητα θα θέτει ένα σαφέστερο πλαίσιο, έτσι ώστε να είναι απολύτως διακριτές οι διάφορες μορφές εμπορικής επικοινωνίας που θα χρησιμοποιούνται για τις προσφορές και τις εκπτώσεις.
«Μπούσουλας» για την κατάρτιση του ελληνικού κώδικα αποτελεί αυτός που εφαρμόζεται στην Αγγλία, όπου περιγράφονται αναλυτικά και με ακρίβεια οι διάφορες μορφές προσφορών και οι σχετικοί περιορισμοί. «Οι κώδικες είναι συχνά πιο αυστηροί από τους νόμους», είναι η απάντηση που δίνουν παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης στις επιφυλάξεις που διατυπώνονται κυρίως από καταναλωτικές οργανώσεις.
Πόσο δεσμευτικός θα είναι ο νέος κώδικας;
Την ίδια ώρα το υπουργείο Ανάπτυξης φέρεται να μην έχει καταλήξει στον βαθμό δεσμευτικότητας του κώδικα. Θα θεσπιστεί μεν με υπουργική απόφαση, είναι άγνωστο δε εάν θα καταργηθούν ταυτόχρονα οι κυρώσεις που προβλέπονται σήμερα σε περίπτωση παραβάσεων της υφιστάμενης νομοθεσίας για τις προσφορές.
Ούτε με τον νόμο 4177/2013 ούτε με τον 4254/2014, που προβλέπουν την έκδοση του κώδικα δεοντολογίας, έχουν καταργηθεί οι κυρώσεις που επιβάλλει το κράτος. Εάν τελικά καταργηθούν οι σχετικές διατάξεις, δεν αποκλείεται ο πειθαρχικός έλεγχος για τη μη τήρηση του κώδικα να γίνεται από επιτροπή αποτελούμενη από εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου και των καταναλωτικών οργανώσεων.
Τι θα γίνει με τα εποχικά είδη;
Επί τάπητος τίθεται ακόμη η θεσμοθέτηση ειδικών εκπτωτικών περιόδων για τα εποχικά είδη. Οπως επισημαίνουν στην εφημερίδα παράγοντες της αγοράς, θα πρέπει να καλύπτεται νομοθετικά έμπορος που πουλά, για παράδειγμα, χριστουγεννιάτικα είδη και θέλει στις 30 Δεκεμβρίου να προχωρήσει σε ρευστοποίηση των εμπορευμάτων του μέσω εκπτώσεων. Οι αλλαγές για τις εκπτώσεις στα εποχικά είδη θα πρέπει να καθοριστούν επίσης με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης έως τις 7 Οκτωβρίου. Η συνολική αναμόρφωση του πλαισίου για τις προσφορές και τις εκπτώσεις πρέπει, βάσει του Μνημονίου, να εφαρμοστεί μέχρι τα τέλη Μαρτίου.
Προβληματισμός από τα χαμηλά αποτελέσματα των ενδιαμέσων και θερινών εκπτώσεων
Προβληματισμό προκαλεί η μη αποτελεσματικότητα των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Εκπρόσωποι των μικρομεσαίων εμπόρων, καθώς και καταναλωτικών οργανώσεων έχουν θέσει θέμα κατάργησής τους στο πλαίσιο της διαβούλευσης που έχει ξεκινήσει από τον Ιούλιο για τον κώδικα δεοντολογίας. Χθες, μάλιστα, η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου υποστήριξε ότι τα μηνύματα από την εφαρμογή του θεσμού των ενδιάμεσων εκπτώσεων είναι αντιφατικά. Αν και τον Νοέμβριο του 2013 φάνηκε να λειτουργούν ευεργετικά στον τζίρο των επιχειρήσεων, τον Μάιο του 2014 η κάμψη του τζίρου στο λιανεμπόριο ήταν η χειρότερη των τελευταίων τεσσάρων ετών: -8,8%.
Χαμηλότερος του προσδοκώμενου ήταν και ο τζίρος των τακτικών θερινών εκπτώσεων, καθώς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των κατά τόπους εμπορικών συλλόγων, κινήθηκε, στην καλύτερη περίπτωση, στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.